Gå til innhold

Skrekkscenario


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Det er nok ingen fare for at Norge om noen år står nesten uten matvareproduksjon, for vi produserer mye fisk. Det må vi ikke glemme, der er vi konkurransedyktige med hvem som helst.

 

Og når oljealderen er over så vil nok lønns- og prisnivået i Norge stabilisere seg på nivå med land vi liker å sammenligne oss med, og da kan det kanskje tenkes at det kan bli lønnsomt å produsere noe mat på åkeren også, på de beste jordbruksområdene rundt Osljofjorden, Mjøsa, og Trondheimsfjorden. Men ikke korn! Aldri! Til det har vi begge de viktigste forutsetningen imot oss: kort vekstsesong og små og urasjonelle åkerlapper. Men uansett vil de fleste andre land ha bedre forutsetninger, og mer enn gjerne selge til oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

jj: kikk litt på \&quot\;www.hegnar.no\&quot\; i dag. Kikk litt på forventede hvetepriser. Pr idag er verdensmarkedet omtrent på 1,60 pr kg hvete og i Norge på ca 2,40. Meglerne regner med svært mye, mye, mye høyere priser på verdensmarkedet i årene framover.

Russerne garanterer likevel eksport til tross for avlingssvikt (pr 030810). Men russisk produksjon i forhold til forbruk nådde en topp for et par år siden med 24 mill tonn i overskudd (mulig eksportkvantum) Prognosen for i år er nedjustert til omtrent balanse og et overskudd for neste år på ca 5 mill tonn. Husk at Russland er en av de \&quot\;4 store\&quot\; hveteksportørene.

Kikk på \&quot\;www.e24\&quot\; pr 140609 under overskriten: \&quot\;Henter mat i Afrika\&quot\; der rike land og selskaper kjøper opp eller sikrer seg kontroll over store arealer dyrka mark i fattige land.

Hegnar online og E24 er vel ikke akkurat kjent for å være de som sier det bøndene liker å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, ikke sant. Det er hele poenget. Priser på korn i Norge ligger 50% over resten av verden. Og i tillegg til 50% overpris får norske bønder arealtilskudd! Ikke mye konkurransedyktig det vettu.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva med et lite matematikkurs + en viss vurdering av meglernes og forskernes uttalelser samt investeringene til land og selskaper (Artikkelen i E24) innebærer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ser nettopp nå at Russland likevel stopper eksporten av alt korn ut året for å unngå prispress på hjemmemarkedet.

Kanada, som er en annen av de 4 store korneksportørene, melder nå om ca 30% avlingsnedgang på hvete.

Vi i Norge kan aldri klare å produsere korn til den prisen en del andre land produserer til. Men skal vi ha korn nok i framtiden, må korn produseres der det er mulig, ikke bare der det er billigst. I det bildet har Norge en selvfølgelig plikt og rett til å produsere korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

jj skriver att Norge er konkuransedyktig på fisken.Vel pr dags dato er vi det på oppdretsfisk,mens mye av villfisken foredles i østen.Mot oppdretsnæringen drives det fortiden ett massivt press fra mange hold så gud vet hvor lenge den æraen for vare.

Greit nok att norsk jordbruk ikke er konkuransedyktig i fothold til de store jordbrukslandene,men hva er vel egentlig lønsomt hær i landet.Det finnes nok områder hvor vi er effektive,men da er lønnsnivået skyhøyt over resten av verden.Så det beste vi nordmenn kan gjøre er vel å pakke sammen og flytte til utlandet da?Eller hva...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Blir mest oppgitt av hva JJ skriver og mener! Skulle nesten tro at han kun skriver for å provosere! Det er jo ingen som er ved sine \&quot\;fulle fem\&quot\; som kan skrive og mene dette!

 

La for all del JJ flytte til Russland og bosette seg der hvis han er så missfornøyd med systemet her i Norge! Jeg er en vanlig statsansatt her i Norge, og jeg er strålende fornøyd med mine lønninger. Skal vi kunne bo her i Norge er vi helt avhengi av det Norske landbruket. Hvis lønningene skal enda mere ned i landbruket er det virkelig fare på ferde med tanke på mange andre arbeidsplasser som er direkte avhengi av landbruket.

 

Det er virkelig synd at det går personer rundt omkring i Norge med så mye uvitenhet om systemet og verdens økonomi som JJ. At sånne personer skal prøve seg som økonomer er rett og slett for dumt!

Håper at JJ kan sette seg noe bedre inn i verdensøkonomien og dens strukturer før han uttaler seg i et forum som publiseres.

 

Som tidligere skrevet, la JJ flytte til Russland. Vi i Norge har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ikkje bry døkk om denna jj,så bli d ikkje debatt,å oss slæpp læsa tulle has. Hugs at mot ein idiot,så må sjøl di vise gi tapt!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Bård og JD\'\'\'\'er: selv om dere og jeg er svært uening med JJ, både i oppfattelse av hva som er fakta, vurdering av framtidige scenarier og vurdering av hva som er fornuftig politikk for Norge, fører det ikke noe positivt med seg å gi karakteristikker. JJ er åpen og ærlig, og takke meg til det framfor de som stryker bøndene med hårene, men agerer motsatt.

Til JJ: beklager, jeg var litt sleivete selv: din prosentberegning er sikkert utmerket. Det var utrykket \&quot\;en brødkdel av\&quot\; som jeg hang meg opp i som jeg synes var mer enn missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen. Ser av posten lenger ned at det ikke er behov for matematikkurs likevel. Det er bra :)

 

Når det er sagt så vil jeg presisere igjen - som flere av dere andre også er inne på uten å trekke konklusjonen - at til tross for at vi i 2010 har et ekstremår der det er tørke hos en stor kornprodusent og flom og regn hos et par andre, så er vi i Norge likevel ikke i stand til å konkurrere på verdensmarkedet på korn. Vi er ikke engang i nærheten!

 

Jeg sier ikke at jeg liker det, jeg bare observerer hvordan det er, og sier at sånn er det. Stikk finger´n i jorda folkens. Det er bare sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...