Gå til innhold

Hva skal gården koste?


Gjest

Anbefalte innlegg

Du startet greit med å snakke om åpenhet, men det tok ikke lange tida før det endte opp med odelsgutter, konspirasjonsteori og forsmådde søsken igjen. Og jeg regner med du fortsatt mener at odelsloven er odelsguttenes feil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest N.Gubbe4_1

nks bonde:

Kjenner meg ikke helt igjen i konspirasjonsteorier. Å bruke slike begrep er maktspråk. Diskuter heller synspunktene mine.

Forsmådde søsken er også veldig ladet ---- så søsken som ikke har fått/får noen arv er etter din definisjon materialistiske, mens odelsgutten er ren og rank og opptrer uten materialistiske behov. Odelsgutten tenker kun på å holde slektsgården i hevd og &quot\;ofrer&quot\; seg ved å overta den. Helst skulle han at penger for....:)

Er alt i sin skjønneste orden. Ser du ikke urettferdigheten satt i system?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tullball !

Om foreldre gir gave eller forskudd på arv går da dette ikke nødvendigvis utover medsøsken?? Hvordan kan du si det? Hvis foreldre gir den som skal overta gården rabatt og gir de andre tilsvarende, hva er da problemet? Hvis foreldre vil skjevfordele er det i deres fulle rett. Jeg spør igjen: Har ikke du vist i hele ditt liv at du ikke har best odel på dine foreldres gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N.Gubbe4_1

Kornbonden:

 

Ser du heller ikke har svart på det med boretten? Syns du ikke 100k er billig for å kunne bo ett sted gratis resten av livet?

 

Skal svare på spørsmålet ditt og da kan du kanskje komme med noen kommentarer etterpå? Avtale?

 

100k er billig for bo et sted 10-20 år. Ja. Men hallo!!! Odelsgutten har jo fått garden billig, og ofte med 2 hus og da klage på at han ikke får leieinntekter etter markedspris blir litt rart.

 

Døme: Du får 2 hester billig av meg. Den ene kan du bruke som du vil, den andre må du vente noen år med å bruke. Du taper penger på den første hesten...jada..:)

 

Du har ikke med arbeidsinnsatsen foreldre evt kan komme med. Hvordan vil du regne med den?

 

det går ann å lage mange bra regnestykker, spesielt når en vet hva slags svar en vil ha...

 

Svarer du på mine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N.Gubbe4_1

Makan til tullball !

Om foreldre gir gave eller forskudd på arv går da dette ikke nødvendigvis utover medsøsken?? Hvordan kan du si det? Hvis foreldre gir den som skal overta gården rabatt og gir de andre tilsvarende, hva er da problemet? Hvis foreldre vil skjevfordele er det i deres fulle rett. Jeg spør igjen: Har ikke du vist i hele ditt liv at du ikke har best odel på dine foreldres gård?

 

Ikke nødvendigvis, men en hvis det ikke hadde vært en gave/forskudd på arv hadde jo foreldrene beholdt mer penger og dermed mer å dele senere til alle søsken.

 

 

Har aldri hørt om odelsgutter som har fått rabatt på gården og så har søsken fått den samme rabatten? Hvor har du det fra?

 

Det sist spørsmålet ditt trodde jeg var retorisk, så det svarer jeg ikke på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart!

Du sammenligner med en fabrikk.

Den vill være et as, hvor alle er sikkert sin andel, men i 99% av alle familie foretak er det i styret laget regler for kjøp å salg av aksjene i firmaet.

Dette slik at hele selskapet blir i familien om en av eierne(barna) vil selge sine aksjer.( må selge til en som allerede eier aksjer)

 

Jeg kjøpte gården på odel, av min far i fjord.

Jeg kjøpte en gård takstert til 4,8 mill for 3,5 mill.

Dette var med 300tonn melkekvote, dyr og utstyr.

Jeg har da &quot\;fått&quot\; 1 mill og mine 2 søsken 0kr.

Men, alt måtte restaureres på gården.

Og med 1 mill i gjeld fra før (restaurerte boligen) og 1mill i egenkapital investert i boligen på gården.

Var det umulig å fortsette drifta.

Om jeg lånte 4,5 mill for å drive med melk, gjekk det ikke rundt.

Jeg hadde da hadt 9 mill i lån og 10 mill investert i en gård verdt 5...

Så jeg solgte dyra og kvoten.

Jeg sitter nå med en fin og bra restaurert gård og 2,3 mill i lån.

Nå investerer jeg 6 mill i kjøttproduksjon.(3,5I ombygg+dyr+driftskred.)

Og kommer til å leve av dette.

Jeg har 3000 timer gratis de 4 siste åra, for å restaurere gården.(jobbet ved siden av)

Og jeg har 1 mill egenkapital investert i gården.

 

Nå når alt er ferdig, og jeg begynner å tjene penger på gården og har full jobb ved siden av, tjener jeg ganske bra.

Jeg har ny restaurert hus og fin bil...

 

Mener du at jeg ikke har fortjent det?

Når jeg jobba lange kvelder og hver helg for å bygge opp gården!?

 

Om mine søsken skulle få 1 mill hver ville jeg ikke kunnet drive gården!

Og de kunne levd godt på sin 1mill mens jeg må jobbe 2-100% jobber for min.

 

Jeg skjønner dette om gården blir &quot\;lagt ned&quot\; og odelsgutten selger ut mye av eiendommen til hytter og boligfelt.

Og kanskje lever godt av et grisetaklingen...men det er ofte slik at sånne verdier er avtalt fordelt før overtakelse.

Slik at alle får noe av verdiene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N.Gubbe4_1

Takk for svar John og tro det eller ei så er jeg enig med deg.

 

Mitt poeng fra åpenhet rundt prosessen og at ikke odelsguttene stikker av med hele arven. Noe rabatt er forståelig. Det kan sikkert være både dyrt og arbeidskrevende å starte som bonde.

 

I ditt tilfelle har du betalt din far 3,5 mill som evt senere vil bli delt ut senere likt til dere 3 søsken.

 

Det er noe igjen for alle. Det var også mitt poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N.gubbe4: jeg tror du misforstår !

Når han i innlegget over har &quot\;fått&quot\; en mill og betalt 3,5 så blir ikke de 3,5 delt likt. Millionen som han allerede har fått blir normalt trukket fra (forutsatt at jeg forstår han rett og den er gitt i forskudd på arv).

Skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3,5...millionen er diferanse mellom pris og takst.

Var vel åsete fradrag det.

Men da er vi jo enige da::-)

Jeg synes det er bedre å kunne si at jeg har betalt for gården, og bygget den opp slik jeg vil ha den med hardt arbeid, enn at alt er lagt i henda på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...