Gå til innhold

Diesel i oljen på gammel JD1140


Johndeere1140

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gammel John Deere 1140. Sist jeg sjekka oljen virka denne veldig tynn. Ved nærmere inspeksjon virker det også som at oljen lukter diesel. Oljen ble bytta i sommer, før jeg kjøpte traktoren, så denne er forholdsvis ny. Men den var ikke på langt nær så tynn som nå. Det ryker også en del av traktoren, grå eksos som lukter skikkelig diesel. 
 

Motoren starter og går normalt ellers. Er det noen som har noen forslag til hva dette kan være? Kan det være dysene eller toppakningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Det er tre muligheter for feil dersom det er diesel i motorolja:

1) Membran i matepumpe/fødepumpe er utett slik at diesel drypper inn i motoren.

2) Tetningsring på inngående aksel i innsprøytningspumpen er slitt slik at diesel kommer inn i motoren. (Dette er minst sannsynlig, men dersom dét er problemet må innsprøytningspumpen demonteres fra motor for reparasjon!)

3) Ettersom det ryker en del av traktoren og det er diesel i motorolja vil jeg kontrollert om glødepluggen er i orden.  Glødepluggen skall ikke tilføre noe diesel inn i innsugmanifolden før den blir satt strøm på. (Når glødepluggen får strøm blir glødepluggen/glødespiralen  varm før den deretter åpner for dieseltilførsel. Dieselen vil da renne ned på den varme glødespiralen og antenne drivstoffet. Dermed blir den luften som er i innsugmanifold oppvarmet og traktoren blir dermed lettere å starte i kulda!) Det er dieseltilførsel til glødepluggens dieselinntak uavhengig om kaldstart/gløding blir betjent eller ikke. Dersom glødepluggen ikke er helt tett i kald tilstand kan det lekke diesel inn i motoren og etter hvert inn i sylinderen og lekke ned i bunnpannen langs stempel/stempelringer og tynner ut motorolja.

Når det gjelder traktor som ryker regner jeg med at du har kontrollert at luftfiltrene er kontrollert slik at den får nok luft. Det er to luftfilter i filterboksen; ytre filter (hovedfilter) og indre filter (sikkerhetsfilter dersom hovedfilteret skulle slippe gjennom uren luft). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...