Hei!
Det er tre muligheter for feil dersom det er diesel i motorolja:
1) Membran i matepumpe/fødepumpe er utett slik at diesel drypper inn i motoren.
2) Tetningsring på inngående aksel i innsprøytningspumpen er slitt slik at diesel kommer inn i motoren. (Dette er minst sannsynlig, men dersom dét er problemet må innsprøytningspumpen demonteres fra motor for reparasjon!)
3) Ettersom det ryker en del av traktoren og det er diesel i motorolja vil jeg kontrollert om glødepluggen er i orden. Glødepluggen skall ikke tilføre noe diesel inn i innsugmanifolden før den blir satt strøm på. (Når glødepluggen får strøm blir glødepluggen/glødespiralen varm før den deretter åpner for dieseltilførsel. Dieselen vil da renne ned på den varme glødespiralen og antenne drivstoffet. Dermed blir den luften som er i innsugmanifold oppvarmet og traktoren blir dermed lettere å starte i kulda!) Det er dieseltilførsel til glødepluggens dieselinntak uavhengig om kaldstart/gløding blir betjent eller ikke. Dersom glødepluggen ikke er helt tett i kald tilstand kan det lekke diesel inn i motoren og etter hvert inn i sylinderen og lekke ned i bunnpannen langs stempel/stempelringer og tynner ut motorolja.
Når det gjelder traktor som ryker regner jeg med at du har kontrollert at luftfiltrene er kontrollert slik at den får nok luft. Det er to luftfilter i filterboksen; ytre filter (hovedfilter) og indre filter (sikkerhetsfilter dersom hovedfilteret skulle slippe gjennom uren luft).