Gå til innhold

Laster dilemma


Gjest

Anbefalte innlegg

Lastar:

tema har vore oppe før men eg prøve meg eg og.

Skal eg kjøpe JD 633 eller Q 45 til min JD 6320. JD er kr 8600 billegare med samme utstyr(mek sentral, 3+4 funk og hydr lås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastar:

tema har vore oppe før men eg prøve meg eg og.

Skal eg kjøpe JD 633 eller Q 45 til min JD 6320. JD er kr 8600 billegare med samme utstyr(mek sentral, 3+4 funk og hydr lås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips,ikkje kjøp JD lastar. Den skjemmer ut traktoren,og er vel med og gjør traktoren mindre attraktiv ved salg seinare,kontra ein traktor med Quicke/Trima lastar.

Personleg så syns eg at Trimalastaren er penare enn Quickelastaren,pga at Trima har opning mellom paralellstag og armane. Men Trima var ikkje eit alternativ hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har berre snakka med fk. Eg syns nå i grunnen trima e styggare enn ålø då men. Eg e me på at jd e styggare, men eg tenke litt på bruken eg. Det e jo absolutt ett poeng de der med annenhåndsverdi... viss det stemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har berre snakka med fk. Eg syns nå i grunnen trima e styggare enn ålø då men. Eg e me på at jd e styggare, men eg tenke litt på bruken eg. Det e jo absolutt ett poeng de der med annenhåndsverdi... viss det stemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Kan ikke se at det er noe å diskutere når Quikce/Trima er et av alternativene. Både når det gjelder styrke og brukervennlighet er de i en egen klasse.

Har selv en gammel Trima 1610 fra 79 og ny

Trima +5 er er veldig godt fornøyd. Liker især det nye tverrøret som gir god sikt og at demper er innebygd.

Men pass på at du ikke kjøper for liten laster til traktoren. Det er alt det andre som koster.

 

Personlig syns jeg JD-lasteren ser gammeldags ut og kan sammenlignes med tidl. generasjon Quicke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
ja, men JD Joystick er vel billigere, i forhold til joystick til Quicke/Trima. mange JD her med Trima/Quicke laster JD sentral/joystick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kansje ein 55. Lang laster er bra når ein brukar den. Kort laster er bra når den ikkje er i bruk, dvs 95 prosent av tida, og nei nei nei, eg gidde ikkje ta den av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Kjøp Quicke, har sjøl en Jd 664 laster stående som er absolutt så utslitt og fæl... Hadde en selger fra Fk til å se på traktoren min med Jd laster og han taksta ned mye pågrunn av lastern,

 

Så ska du bruke laster mye, så tjener du på bruke noe ekstrapenger på Laster.. Husk på annehåndsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Tar ca. 5 min å avmontere/påmontere en Øuicke/Trima laster. Gjør det vær gang jeg ikke har bruk for den da det gir vesentlig bedre sikt. Men husk å reduser lufttrykket i framdekkene.

Tommelfingerregel:

Ø55/+4 til større 4 syl, og Q65/+5 til 6 syl.

Du angrer ikke, selv ved lite bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da jeg kjøpte 6920s, og likens når jeg kjøpte 7530

så fikk jeg beskjed av selgeren at JD lasteren var

ikke noe alternativ jeg burde vurdere. Og når man

ser på den så man vel trygt si at styggere laster

er det vel knapt laget, med unntak av de som A.

Gimre selger. Og er grønnfargen et must, så kan

man i dag bestille lasteren i helgrønn JD farge.

Jeg har svart laster med grønne paralellstag,

og det ser heller ikke så ille ut.

Så rådet mitt er å kjøpe en moderne og god laster,

og da er valget Ålø, eventuelt Trima. De er ganske

like, bare noen disign forskjeller. Og hvis det

er et must med el.joystick, så sats på den

orginale fra JD, da den er vesentlig bedre på

finkjøring/følsomhet.

Et annet råd hvis du skal bruke laster mye, er å

vurdere å gå opp en størrelse i forhold til

traktorstørrelse. Bedre vridningstyrke, kraft-

igere arm etc, hvis du skulle være litt uheldig.

 

 

 

Mvh Kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralellføringen på nye john deere lastar er mykje bedre enn på forrige modell.Og lakken skal vist vera bedre og. Den forrige blei falma og stygg etter et par år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier aldri ta av lasteren på 5820en vår. Vi har prøvd eit par gonger ved gjødselkjøring men då humper å rister traktoren så at vi rett og slett har sett det på igjen for fjøringa sin del. Men har du ein traktor med fjørande hytte og framakselså er det neppe eit problem. Ser også heilt klart fordelane ved å ta den av ved at ein får mindre slitasje, bedre sikt osv, men 5820en er rett og slett ikkje så god uten:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EA,viss du tappar ut luft av framhjula når lastaren er av,så vil eg tru at problemet med \&quot\;hopping\&quot\; blir borte. Ivertfall slik hos meg!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart att jd lastaren er billigere en konkurentene. Når merket er ellers så dyrt.

Ville også kjøpt ålø/trima. Det kommer ann på bruk men, men for min del ville jeg hatt mekanisk sentral. Har en trima 1620 fra rundt -85 på min jd 6400, som har gått 5600 timer, så jeg tipper den gamle trimaen har gått rundt 7000 timer + -

Litt slark, men er like god. Har aldri hatt av lasteren, men det blir att jeg bruker lasteren hver gang jeg bruker traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

trima er noen tusenlapper billigere enn ålø, da blir prisforskjellen på trima kontra jd nermest utlignet. Det er vel liten tvil, hvis prisen er avgjørende, velg trima. Men skal fargen være grønn, så leveres også ålø i hellakkert JD-grønn.

 

Bestilte meg selv en ny laster i dag, til en valtra 6850. Valget ble trima 3.0P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Snakka med selger i dag. Han hadde ikkje med 4. Funksjon i prisen på JD, men det var det på ålö, så då blir jo forskjellen ennå mindre. Men eg trudde ein måtte ha 4. Funk til låsen, men den er på eigen knapp separat frå spaken nå på grunn av sikkerhet, så då trenge eg strengt tatt ikkje 4. Funk. Blir nok ålö. Heilt grønn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Tror nok du gjør et veldig godt valg jeg \&quot\;je\&quot\;. Jeg har kjørt den forrige generasjonen av JD-lastere, og der snakker vi uoversiktlig der...

 

Jeg har og kjørt så mye med de nye Quicke-lasterene at jeg ikke skjønner de som sier den er uoversiklig. På grunn av slangeføringene og det lave tverr-røret er sikten mellom panseret og armene upåklagelig, og når du tilter redskapsramma helt fram ser du jo alt du trenger for å koble redskap. Og \&quot\;kronargumentet\&quot\; for de som ikke liker de nye deksla over parallellstaga... hvor ofte ser du mellom hovedarma og parallellstaget egentlig???

 

Og siste signatur tviler jeg vel litt på at er Gimre sjøl. Det bør i alle fall ikke være det, for det gjør seg i alle fall ikke for troverdigheta til en selger å trampe fram slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv ny JD 6330 i fjor med Q45 laster. Godt fornøyd med den. Hadde en tilsvarende traktor på demo med JD laster, og var ikke så imponert over den...Dårligere demping, dårligere oversikt pga tverrbjelke høyerer oppe og rotete med synlige slanger rundt om på hele lasteren...Det jeg ikke likte like godt med Quicke lasteren var at det var en extended (forlenget) version..Dette var det selgeren som hadde valgt på bakgrunn av at jeg har 28\&quot\; Xeobib 520 dekk fremme...Han mente da at lasteren kom for nær traktoren med den vanlige Q45 lasteren...Jeg synest at lasteren nå kommer for langt frem og dermed tar noe av sikten...Noen som har samme erfaringer, eventuelt har den \&quot\;vanlige\&quot\; utgaven Q45 med 28\&quot\; felger fremme??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde før en JD6420 med 24\&quot\; hjul, og mener det ikke var noe bedre sving på den...Har ikke noe å utsette på svingradiusen på 6330\'en med 28\&quot\; hjul, og kan ikke se at lasteren begrenser den heller..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like bra sving på en JD med 480/28 som med 540/24(ommtrent samme diameter),så man kan ikke si at det er bedre med 24 en 28.Blir selfølgelig noe annet med 520 28 xeobib da.Synest forøvrig den nye T serien til MX ser fin ut.Har null erfaring med MX,men ser brukbar ut.Noen med raring fra den nye T serien?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hvis man må forlenge lasteren til JD 6330, så klarer jeg overhode ikke å forstå hvorfor du ikke kjøpte en Q55 i stedet.

Er jo kun snakk om noen få tusen i prisforskjell og du får en større, sterkere og mer holdbar laster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG,du mener MXU din har bedre sving en JD.Har en 6930 m/ 540-28.Enormt go sving når den stilles optimalt.Kjører en del MXU 135 med 540/28,svingen på den er vesentlig dårligere en på JD 6930.En annen ting på CNH(m/CHN egen aksling) er at den har en alt for svak styring.Står du stille på fast underlag m/laster montert har man ikke mulighet til svinge med store utslag utn å bruke skikkelig kraft.Har hatt 7stk NH,å samtlige har hatt denne svakheten.Alt for tung/svak styring.Der har JD en stor styrke.Presis,lett å meget kraftig styring.Også en \&quot\;ryddigere\&quot\; aksling uten parallelstag og seperate styresylindre som for slakke i foringer.Synest CNH kunne ha fått en aksling m/gjennomgående stempelstang.(Vet at CVX/T8000 har annen aksling TG :-) )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Ble ikke gjordt kjent med dette av selgeren før traktoren var levert, og jeg satte meg på setet...Merket med en gang at lasteren var lengre fremme og dermed hadde dårligere sikt enn på forrige traktor med 960 laster..Selger har imidlertid tilbudt å bytte til vanlige lagerblokker, men jeg er usikker på om jeg får problemer med subbing og sprut fra hjulene.. Forstår imidlertid ikke helt hvorfor forlenget type ble valgt, da diameteren på hjulen er omtrent det samme med 480r24 hjul som med 520r28 hjul. Er det noen her som har Q45 laster med 480r24 hjul? Er lasteren farlig nær hjulene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...