Gå til innhold

Tumehenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Tumehengerne som Fk leverer? Den skal brukest til siloslått og litt lettere massetransport ved behov. Har lyst på hyd.baklem, men intet \&quot\;must\&quot\;. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Orkel t85 evt. t100.

 

Råd og innspill?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Tumehengerne som Fk leverer? Den skal brukest til siloslått og litt lettere massetransport ved behov. Har lyst på hyd.baklem, men intet "must". I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Orkel t85 evt. t100.

 

Råd og innspill?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Har ikke erfaring med Tume, har sett på den og syns den virket bra. Hadde Orkel t100 og den vil jeg ikke anbefale, strør hjul! Nye Orkel virker bedre med lang boggi. Kjører selv med Weckman WS-120, som fungerer bra for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Jeg har heller ingen erfaring med Tume. Vi har en Orkel TT130 med hydr bakluke, fikk tak i den i høst. Hadde T90 før. Vårt bruk er det samme som deg JD, brukes til noe lett masse kjøring og siloslått. TT-serien til Orkel, TT 100 og TT 130 virker som sterke hengere, og har ett mye bedre drag enn den eldre serien, T90 og T120. Ønsker du hydr bakluke og en henger rundt 10-tonn nyttelast vil jeg anbefale at du sjekker Orkel TT 100!=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har ein tume 3100 som eg bruker til masse transport og ein del frakiting av rundballar. er veldig for nøgd skulle gjerne hatt hydraulisk baklem.(skall montere) hengeren er veldig stabil går lett etter traktoren har 500hjul. hadde før ein 8t er med 400 hjul og traktoren sleit meir med den. det var ein orkel tx90 eg skulle ha. men so hadde ak ein brukt ein til salgs. trur eg gjor det rette med og kjøpe tume hengaren. du må jalefall kjøpe med 500hjul \&quot\;must\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir itilfelle å montere med min.500 hjul. Litt itvil om hva som er best av landbruksmønstret, eller vanlig industri/veg-dekk...?

Ellers har jeg hørt at t90/t100 kan bli litt for brei til slått. Dvs. at hengeren kommer i konflikt m forhøster i knappe svinger. Men synest at t85 er ugunstig med bremser på kun ene hjulsettet og for smal til å flytte eksempelvis 8t gravemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JD: du må nokk regne med og kappe litt i høyre hjørnet på hengeren skal du kunne svinge ordentlig med fôrhøster på.

Det har vi gjort på vår Eurofarm 10 tonns henger, kjenner en som har orkel t90 som også er kappet i hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har lite lyst til å kappa av hengeren, med tanke på både andrehåndsverdi- og det å få utnytte den fullt ut sjøl.Har du kappa mye i din?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har 2 stk 3130. Begge brukes for det meste til kornkjøring og litt massetransport. Selve ramma er stiv, men gavlene, med toppkarm, har en tendens til å være geleaktig ved tom kjøring. Å montere høgkarmene er ikke en en-manns jobb. Dæm e tung. Senterbolten på den ene boggien gled ut i høst med fullt lass. Heldigvis oppdaget jeg dette før transporten gikk. Det var låsebolten som låser senterbolten mellom boggiene som røk. Livsfarlig!!!! Har nå sveiset et flattjern i enden på s-bolten for at det ikke skal skje igjen.

Jeg har 480 dekk på en henger og 500 på den andre.Bare så det er sagt 480 er ubrukbart, kjøp 500 eller bredere. Vil råde deg til å kle karmene med plater/bord ved massetransport, da karmene er myke . Allt i alt er jeg ganske fornøyd med hengerne sett i forhold til pris, billigere enn Orkel og Metsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Husk at det nå kreves innvendige fester på hengeren for å transportere gravemaskiner på en henger. Det eneste som har det så langt er vel orkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

De nye TT 100/130 fra Orkel har et lengre drag enn de gamle hengerne. Er nesten sikker på at det vil gå an å svinge ordentlig med forhøster på.

På reklamebilder ser draget til Orkel ut til å være lengre enn hos konkurrentene. Men du kan jo få evt. få Orkel til å måle lengde på drag og sammenligne med Tume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Tror faktisk du kan få alle 3 med gras påbygg, iallefall Weckman og Orkel mener jeg kan bli levert med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vore og sett på ein overliggande t90. Fekk ein grei pris, og orkel hadde fortsatt att nokre gras-sett til dei. Har ikkje fått sjekka ut endå, men trur Tume 3100 har eit lenger drag- og dertil bedre svingradius med påmontert Seringstad.

 

Er det nokon som har kjennskap til t90 som slåttehengar i bakkar?

 

Og kan tume bli levert med 560 dekk og hyd.baklem (evt.også gras-sett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ein annan ting er: kjenner nokon til dei ulike rundballe-grindene som er å få kjøpt til dei ulike hengartypene? Synes den til orkel ser meir rund og skånsom ut enn eksempelvis Weckman og Tume?...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Weckman?! No har eg gått runden, og valget står mellom orkel t85 med 19/45-17\&quot\; til 76000,- og Weckman 80 med 500/50-17\&quot\; til 55500,- Skal brukast i all hovedsak til grashausting, men føler meg ikkje trygg på Weckman... Nokon som har erfaringar?!...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Se første svaret mitt. Kjøp weckman ws100 til 65000, 500 hjul og bremser på alle fire. Bredere plan en orkel og bedre lemmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis man kjører hjula av en Orkel, hvordan i all verden henger de på en Weckman da? Litt artig hvor lokalt problemene med Orkel forekommer :)

 

Har ikke noe galt å si om finnene egentlig, men jeg mener Orkel er mer solid bygd - og kan mye på grunn av annenhåndsverdi forsvare merprisen, som Rune har påpekt et par ganger før meg :)

 

Når det gjelder graspåbygg så får man det i alle fall til de hengerene rundt ti tonn, trur det gjelder alle merka. Men graspåbygget til Tume går helt fra bunnen av, ikke noe man setter på i tillegg til kornkarmene. Både fordeler og ulemper med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kjenner til å kjøre av hjulene på orkel. Jeg har ikke erfaring med hengeren, men vudere å kjøpe en TT/TX 130. Jeg kjørte av boggien på min første kombipresse fra orkel, en GP 1250. Der var det bare feste med 2 bolter på akslingen. Nå er det forsterket med 4 på henger og presse, så nå sitter det. Men vær obs med å smør lager i boggie, hvis ikke blir den \&quot\;kalvbeint\&quot\;.

 

Men har du undersøkt TT100? Fant en nesten ny en på finn. (http://finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=12488045&amp\;sid=6cbaZOt4O306672&amp\;pos=4&amp\;tot=16) Den har bare 400 hjul da. Men den er noe bedre en T85, breder plan om du skal kjøre noe rundballer og paller med ved. Så skal du få 2 i bredden uten å ta av karmene som er positiv. Vet ikke pris på ny.

 

Men jeg ville nokk godt for orkel. Pga vant med god service derfra osv. Men uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å laga graspåbygg sjølv også.Kan ha ei god timebetaling for den jobben,kontra å kjøpe orginalt.Er ikkje t85 smalt plan på? Har sett nåken T90 med 240 plan på Finn. Ligge rundt 60000.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har idag fått prisen på orkel ned til 70000,- med 480 dekk. Trur eg kjem til å gå for den pga. styrke og andrehands-verdi. Hadde plan om t90/tt100, men den blir litt for brei til forhaustar. Grashausting blir hovedgeskjeft til hengaren. brukar omlag15-20 rundtballar i året, då kun for å sleppe å opne siloen tidlig. T85 ser ut til å vere langt meir solid enn weckman, men får ikkje like store og breie hjul på...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
JD. Er jo du som skal ha hengeren så du kjøper den du har mest lyst på. Når det gjelder styrke og kvalitet er jeg av en annen oppfatning, orkel har bare blikkplater i bunnen blir bulker av bare å kjøre rundballer med den. Hadde en 78 mod. weckman, den hengeren går enda på orginale bremser. PÅ orkel t 100 som vi hadde mistet vi begge hjulene bak etter to år, og jeg har vært nøye med å sjekke lager på den. Hadde den weckman`en i 23 år og orkelen i 5. Har nå weckman ws120 som jeg har hatt i to år, eneste problemet er at bremsene er for gode om det er et problem. Kjenner ikke til ws80, men har den samme kvaliteten som ws120 hadde ikke jeg vært i tvil. Har sett på de nye tt hengerene til orkel, og de ser mye bedre ut en de gamle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...