Gå til innhold

Presse 50-100 baller


Gjest

Anbefalte innlegg

Da kom fakturaen på pressing av åres 1. slått, grøss. Har normalt presset dette i firkanballer selv, men i år var ikke været på min side.... så det ble å ringe etter hjelp.

Synes prisen begynner å bli stiv. Dette og en del andre faktorer gjør at jeg nå vurderer sterkt egen presse og pakker. Jeg kommer ikke til å presse for andre så nytt er ute av bildet, sikter på ei presse med kniver og en løs pakker av et eller annet slag. Skal lage 50-100 baller med silo/høyensilasje og noen baller med halm i året. Håper jeg kan greie å få på plass maskinpark for 50-75K.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med litt funderinger rundt følgende:

 

Hva regnes som plast kostnader pr ball?

 

Hva er en nomal dags kapasitet på pressing og løs pakking?

 

Hvor lenge tåler en runball, silo, å ligge før den må pakkes? Må dette taes i momentant, løpet av et par timer eller i løpet av et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Da kom fakturaen på pressing av åres 1. slått, grøss. Har normalt presset dette i firkanballer selv, men i år var ikke været på min side.... så det ble å ringe etter hjelp.

Synes prisen begynner å bli stiv. Dette og en del andre faktorer gjør at jeg nå vurderer sterkt egen presse og pakker. Jeg kommer ikke til å presse for andre så nytt er ute av bildet, sikter på ei presse med kniver og en løs pakker av et eller annet slag. Skal lage 50-100 baller med silo/høyensilasje og noen baller med halm i året. Håper jeg kan greie å få på plass maskinpark for 50-75K.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med litt funderinger rundt følgende:

 

Hva regnes som plast kostnader pr ball?

 

Hva er en nomal dags kapasitet på pressing og løs pakking?

 

Hvor lenge tåler en runball, silo, å ligge før den må pakkes? Må dette taes i momentant, løpet av et par timer eller i løpet av et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

plast og nett kommer vel på 35-40 kr. pr. ball.

Ballene bør pakkes innen kort tid, så du bør ha en annen som kjører med pakkemaskin. Kapasitet pr. dag kommer ann på bl.a. om du har store åkere, eller små og vanskelige åkere. Men alt fra 50 til 150 ball pr. dag blir det nok. Forutsatt at du har en hjelper som kjører pakkemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Med en presse og pakker for 50 -75 K, får du utstyr som er så ustabilt at du kan måtte risikere å leie selv om du har eget utstyr. Med så lite ball det her er snakk om, er det på grensen til idioti å ha eget utstyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpen_1

Hei

 

Er bare nyskjerrig på kva du måtte betale for

pressinga/det som blei utført?

 

Lykke til med eige utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Har hørt max to timer fra pressing til pakking, men samtidig har folk fra forsøksringen sagt «Glem det, pakk så fort som mulig». Lever stort sett etter det siste.

 

Har selv singel presse og pakker, og på de minste og mest kronglete jordene hender det at jeg både presser og pakker sjøl. Tar sin tid, men slipper å betale en mann som stort sett sitter og venter. Det krever imidlertid to traktorer ? hadde ikke tatt sjansen på å koble av og på presse og pakker, går også uendelig mye tid.

 

Når du får summert opp kostnadene med traktor, presse, pakker, plast, nett samt evt ensileringsmidler og hjelpemann og kanskje også regnet deg noen kroner i timelønn, så tipper jeg du synes fakturaen fra entreprenøren ikke er så gal likevel \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Skarpen:

Pressing kostet nesten 190,- pr ball. Fratrukket 40,- for plast så skulle jeg ha nesten 150,- pr ball betale for egen pressing.

 

mvm :

Er mer en kapabel for å reparere og vedlikeholde eget utstyr, så med mindre ei presse til ca 40K må bygges på nytt hvert år så er jeg ikke bekymret for det!

 

Forøvrig så er det flere forhold her enn kun pris på jobb, en presse med pakker er reelt sett for stor for den jorda jeg driver, spesielt når det er så vått som det har vært i år. Det er også en utfordring i å få tak i noen til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bædis_1

Har same problemstillings sjølv. Kjøpte difor presse til 15000 i fjor, og jaktar på passande pakkar. Det ser ut til å bli verste nøtta å knekke innan eit leveleg budsjett.

Motivasjonen min er enkel: Eg er ein alt for liten kunde til at ein entreprenør kan ta seg tid til skikkeleg fortørking etc. Entreprenørpressa ballar betydde mykje arbeid med øks vinterstid, mens sjølvpressa ball (utan kutting) kunne rullast fint ut, utan særlege frostproblem. Delar av jorda mi toler nesten ingenting, så bruk av entreprenør ville enten betydd store kostnader til grøfting, eller brakklegging. No kan eg bruke liten traktor med tvilling, og kjem fram nesten når som helst.

Eg ser absolutt poenget med at det rekna pr. ball kan lønne seg å leige entreprenør, men mitt reknestykke omfattar fleire faktorar. Til dømes at eg ved godt ver kan lage høy, og kjem det regn, kan eg straks balle nesten tørt gras og likevel berge god kvalitet, når det passar meg. Så får eg heller bruke litt meir tid på å skru.

 

Tidsbruken kjem heilt an på transportavstand, tilgang på mannskap, korleis teigane dine ser ut osv. Under ugreie forhold klarer eg åleine 20 ballar på ein lang ettermiddag/kveld.

Pakking er jo best jo før jo heller, men også det er jo eit kompromiss. Så lenge bøndene i Gudbrandsdalen pressar ballen på fjellet, ventar på transport med tømmerbilen og pakkar ballane etter avlasting nede i dalbotnen, bør det jo gå bra for oss andre å bruke nokre timar og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Legger 1. slått i silo og presser 2,slåtten pluss litt av 1, slått. Har eget utstyr, singel presse og pakker og driver stort sett ålene.Presser ca 400 ball. På en vanlig god dag greier jeg 50-60 baller men det innebærer at ballene kan bli liggende fra 1 til 4 timer før pakking. Har aldri sett noen forskjell på kvaliteten. MEN det er en ting jeg aldri firer på og det er pakkingen. Legger alltid 6 lag plast og kjører en ekstra runde eller to dersom jeg er i tvil. Ser ofte baller etter entrepenører med mørke glipper og der skal ingen fortelle meg at det er 6 lag.Tror at noen sparer på plasten, blir litt når det blir mange baller. En ting til er å frakte ballene til lagring snarest mulig , iallefall innen et døgn. Det er fort gjort å skade plasten og det påvirker resultatet.Når været er som i sommer med dårlig fortørk er pakkingen veldig viktig da det er sjanse for at ballene siger en del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...