Gå til innhold

Kjøpe tømmer


Viljar Lunderød

Anbefalte innlegg

Hei
Har alltid hatt en drøm og å kjøpe meg ordentlig vedutstyr og produsere store mengder med ved. Skjønner jo det at det ikke tar mange åra så er våre 320 mål med skog borte hvis jeg skulle tatt derfra, og det vil jeg ikke heller. Så tenker på å kjøpe tømmer. Hvor kan man kjøpe tømmer? Og hvor mye vil det ca koste pr. kubikk for ren tømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en av tømmeroppkjøperne, Allskog, Nortømmer eller SB-skog. En del skogeiere vil beholde lauvvirket selv for å produsere ved, men det er en god del som selger lauvvirket via tømmeroppkjøper. Pris vil avhenge av om du henter sjøl, eller skal ha det tilkjørt og da er det avstanden som er avgjørende. I de siste driftene jeg har hatt har prisen vært ca 150-200 kr/kbm for blanda lauvvirke og 300-350 kr/kbm for utsortert bjørk - vanligvis selger tømmeroppkjøper lauvvirket uten særlig påslag. Jeg tror du sliter med å hogge egen ved til den prisen, i allefall om du skal regne timebetaling på deg sjøl...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...