Gå til innhold

Beite nabo gjerde etc


Småbruktjern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har ett spørsmål. Har nylig kjøpt småbruk med noe dyrkamark og en del skog. På eiendommen min er det skilt ut 9 hytter spredt litt omkring.

skogen skal hoggest ned nå. Å jeg vil ha geiter å innmarksbeite i steden for skog. Pga skogen er så dårlig her. Mye kalk i grunnen. 
par av hyttene har ikke gjerdet inn tomta si. 
 

hvordan forholder man seg til dette når man har hytter på eiendommen sin. Må jeg sette opp gjerde eller kan jeg la geiter beite å gå fritt rundt på eiendommen min, så lenge jeg har innmarksbeite på hele tomta¿ så må hyttefolka stå for inngjerdning av tomta si selv¿

kan hytte naboene si noe på dette eventuelt¿

personlig mener jeg at man skal kunne bruke tomta mi som jeg selv vil uten at noen kan si noe. Å at disse har valgt å kjøpe tomt og bygd hytte  på ett bruk medfølger jo risikoen for at dyrehold kan forekomme. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er nok at beiteretten ikke følger når en skiller ut hyttetomter, slik at beiteretten fortsatt hører til gården, men det finnes sikkert noen kjøpekontrakt der dette eventuelt er nevnt. Uansett er det kanskje vanligst at hytteeiere får anledning til å gjerde bort beitedyr fra et evt "hyttetun", men det er ikke alle som tillater dette engang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...