Gå til innhold

Maskintransport med traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1
Noen som har erfaring med dette? Er Kane 3 aksla best? Tenker på frakting av hogstmaskiner, anleggsmaskiner osv. Hvordan er det med lover å regler, lasten skal vel veie 1,5 så mye som traktoren? Hvordan skaffer man seg jobber? Kan det være marked for dette i vestfold?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med dette? Er Kane 3 aksla best? Tenker på frakting av hogstmaskiner, anleggsmaskiner osv. Hvordan er det med lover å regler, lasten skal vel veie 1,5 så mye som traktoren? Hvordan skaffer man seg jobber? Kan det være marked for dette i vestfold?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok anbefale Kane Maskinhenger til transport av Skogsmaskiner og Anleggsmaskiner har selv en Kane 14t Dumperhenger som jeg er meget fornøyd med.

 

Men akkurat regler rundt hvor mye traktoren skal veie har jeg egentlig ikke så mye peiling på.

 

Men det du må gjøre er å skaffe deg transport av gravemaskiner og skogsmaskiner for en entrepnør men da må du inn å konkurere ut lastebilentrepnører på pris som ikke kommer til bli enkelt derfor ville jeg heller prøvd å fått kontakt med et stort firma for kjøring med Dumperhenger og litt maskintransport, Dette kommer heller til å lønne seg enn å begynne med Maskintransport som ikke er meget utbredt blant entrepnørene. Når jeg skulle starte vurderte jeg Maskinhenger men fant ut at det lønte seg å leie inn en lastebil isteden for å frakte sjølve.

 

Men selvsagt er det et marked for transport men det er hardt og vanskelig å få ting til å gå rundt. Du må minst kunne kjøre 1000 timer + brøyting om vinter i tilegg til transport om vintren også.

Derfor vil jeg anbefale deg å sjekke opp flere muligheter før du går får dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her i Rogaland er Statens vegvesen (biltilsynet) ute etter \&quot\;å ta\&quot\; folk som driver transport med traktor. De sier at du bare har lov å kjøre 5 km etter veg med traktor og last, skal du lengre må du frakte traktoren på trailer med maskintralle.

Det er visst noe uklart regelverk her, men jeg bare tipser deg så du er klar over problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Hei V.R og kjs\; her kommer et par oppklaringer fra en som har drevet med dette et par år.. Den 5km. \&quot\;regelen\&quot\; biltilsynet her i Rogaland praktiserer gjelder når du flytter jordbruksredskaper over 255cm. som har generell dispensasjon, traktor med henger/redskap som ikke er bredere enn 255 kan du kjøre så langt du bare orker..! Når det gjelder krav ang. vekt og effekt, kan traktoren kun trekke 1,5 gang sin aktuelle totalvekt og skal ha 7 hk. pr. tonn totalvekt..! Ett eksempel: en traktor som veier 7 tonn og har en tilatt totalvekt på 10 tonn kan trekke en tilhenger med tilatt totalvekt på 18 tonn som overfører 3 tonn til kroken på traktoren. Traktoren må da ha minst 175 hk!! Som du ser er dette lite sannsynlig, så det er et lite puslespill å finne rett kombinasjon av effekt og vekt på traktor og henger. Husk også at all transport som ikke faller inn under dispensasjonen for egne jordbruksredskaper, krever egen dispensasjon fra biltilsynet!! Håper dette var litt oppklarende, spør om du lurer på noe..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei grønn og gul. Takk for svar!

Forstår det som at du har driv med dette, hvem fikk du jobb av? Hva tok/tar du i pris? Hvilken traktor er det gunstig å ha foran en 3 akslet Kane maskinhenger?

 

Ps: Overskrider lassbærer eller hogstmaskin grensen på 255cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Tror Rune ga like gode svar her som jeg kan gi, men for å kommentere valget av traktor\; for å utnytte lasteevnen på ei 3-aksla Kane-tralle, trenger du en traktor med tillatt totalvekt på 16 tonn og 280 hk (forutsatt hastighet over 30 km/t). Sier seg selv at dette blir en kostbar ekvipasje, og du trenger mye inntjening. Marked og prisnivå må du sjekke i ditt eget distrikt. Vurder også om det er marked for annet bruk av en så stor traktor i ditt distrikt, tralla blir jo ikke den dyreste investeringen i dette tilfellet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
V.R Har du lov å kjøre så stor traktor? Hogst-maskiner er som regel godt over 3m brede og over 3,5m høge, så du må ha ei tralle med brønn for å flytte de. Syns du bør tenke på litt andre typer jobber. En mulighet er å begynne for noen å ta over utstyr av dem om de utvider. Gjør du en god jobb er det mulig kundene spør etter deg som fører og du er igang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sånn at jeg må søke om \&quot\;tilatelse\&quot\; for å kjøre min agronic på 299cm når jeg kjører over 5 km?

 

Jeg hadde aldri hørt om 7 hk per tonnet regelen. Så den kan være fin å ha med seg. Ser en her som kjører en TM 190 med en gravemaskin på rundt 20 (kanskje over, usikker der)tonn, på en 2 akselt maskin henger. Den oppfyller ikke kraven etter rask hode regning. Om der skulle skje en ulykke, hva sier forsikrings selskapet til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at jeg kjører 5 mil for å så holde på 1-3 dager og kjører hjem igjen. Hørte at en ble stoppet med vakumvogn og det ble stor styr.5 I det tilfellet var vogna over 3m pga dekk valg, og han kjørte over 5 km. Dette har jeg lest en plass, husker ikke hvor så..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
kv\; ei to-aksla tralle har ikke 20 tonn nyttelast, og ein TM190 har verken vekt eller effekt til å dra denne ekvipasjen.. Ikke bare kan fyren havne i store problemer hvis noe skjer, han blir sannsynligvis politianmeldt hvis han blir kontrollert av biltilsynet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om jeg ville ha satset så alt for hardt på dette, jeg tror utstyret blir for dyrt i fohold til inntjening pluss at det er vanskelig å konkurere med lastebil. det er en skogs entrepenør her i området som flytter sine egne maskiner med en fendt 824 og 3 akslet tralle, men har problemer på glatt føre innimellom. husk at en hogst maskin med belter og kjetting fort kan veie 25 tonn. det er tungt bak en traktor! har derimot større tro på en lettere løsning for flytting av mindre maskiner opp til ca12 tonn. har en kompis som kjører med en mf 8220 og en 2 akslet tralle, da har en mulighet til å konkurere med lastebil ettersom ikke utstyret blir så voldsomt dyrt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller jeg ikke ville satset på dette.

Entrepenørene har sterk vekst i økonomi, og har utstyr i form av trekkvogner og svanehengere selv.

det vil i såfall bli de mindre men opptil 8 tonn flytter man fint på laste bil selv, da gjenstår gruppen 8-10 tonn hvis man tar utgangspunkt på 8 tonns traktor og 1,5gangen=12tonn og hengeren veier 2 tonn. Er ikke så mange 10 11 tonns gravere. og dessuten skal de ha på rotor x antall skuffer pigg etc etc. Er selv innleid med 8 tonns graver, prøv heller det. eller hvis du virkelig vill ha kjøring kjøp deg en dumper. da har du kjøring, eller er det virkelig så stas med denne traktor kjøringa? 16 år og lease traktor på 200 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Noe av dette temaet er jeg rett og slett blank i. Skal sette meg inn i det etter vert, men det høres ut som det meste er \&quot\;bak mål\&quot\;.

 

Hvis jeg tenker meg om så bruker han en ombygd gammel lastebil tralle, tror jeg. Med sving på en aksling fremme, så den har vel kanskje 2 aksler bak. Men syns å huske det var en. Å der er ei omtrentlig 20 tonn maskin. Ja, det er mange som har komentert det. De fleste kjenner nokk ikke til effekt regelen, som jeg ikke visste om før i dag. Men de fleste har nevnt 1,5 regelen. Men hvorfor så mye krav til effekt? Kanskje dette er et dumt spm, men får våge seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om tilfeller der man bygger om gamle lastebil traller til to akslet traktor hengere. hiver på en 20 tonner og spenner på en fiat 70-90.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn K:

Har prøvd dette med å kjøre dumper i ett anleggsfirma. Jobben gikk i mesteparten ut på å stå i ei kabelgrøft og glo,eller jevne ut litt kabelsand med krafse. Og når jeg kjørte litt satt jeg og \&quot\;ristet\&quot\; ihjel, og som regel var det gamle gretne graversjåfører som lesset, veldig dårlig miljø.. Skulle ikke tro ett firma tok seg råd til å leie inn dumper og mann til 550 kr/t for å sette mannen til manuellt arbeid mens dumperen stod stille. Men det er helt klart mye penger i anleggsbransjen og lett å få seg jobb.

 

Har nå stått 2 år i grøfta og er mektig lei. Dessuten har jeg veldig dårlig erfaring med arbeidsmiljøet der jeg har jobbet på anlegg.

Jeg er 20, ikke 16. Jeg har samtidig jobbet for landbruksentreprenører og funnet dette atskillig mer interessant og varierende, også har jeg med mer \&quot\;folkelige\&quot\; menesker å gjøre. Og ja: klart det hadde vært veldig moro og en dag stå med egen redskap og ha nok og gjøre.

 

Valtra:

Traktor har jeg lov til å kjøre uavhengig av str pga jeg tok traktorsertifikatet den dagen jeg fylte 16. Har du hatt lappen i mer enn 3 år, eller tatt lappen i tilleg til klasse b etter fylte 21 år, har du lov å kjøre med traktor med tillatt totalvekt over 25000kg. Da har man og selvølgelig slik jeg ser og tolker det\;lov til å kjøre med traktor som går over 40km/ dvs 50km/t.(så sant den er registrert for 50km/t)

 

Før man fyller 21 år, og før man har hatt lappen i mer enn 3 år kan man kjøre med totalvekt opp til 25000kg.

Slik var det for fire år siden da jeg tok lappen. Hvordan er det egentlig med totalvekt på traktor og henger, har det blitt forandret? Har spørt flere, men de er usikre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&amp\;cid=1162823403244&amp\;pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

 

Om du tok førerkortet før de nye reglene, forutsetter at du er født i 87 el 88 (usikker) og har tatt lappen når du ble 16, før de nye reglene kom. Da mener jeg du kan kjøre ubegrenset fart og last (forutsetter at du føler forskriftene på trakor og last). Hvis du tok førerkortet etter de nye reglene på du ha CE vogntok for å kjøre over 40 km/t. Men om du er over 21 eller ført traktor i 2 år før du er 21 kan du kjøre ubegrenset totalvekt, som står i linken. Har vert i avhør hos politiet angående temaet og de kunne det ikke, måtte ringe biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lett det der, Særlig hvis det er dårlig arbeids miljø. Har det ikke sånn ingen som står og maser og stresser gamle gutta er alltid i godt humør. For vår del, bruker vi nesten ikke traktor, har en fendt 716 og en mf 6290, som har stått i hele sommer så eik måtte komme og legge inn alle datane på nytt. Mest snøbrøyting. man blir lei av og bare gå i grøfta. Artig att du vill lage din egen arbeids plass. men ville vært forsiktig med traktor da man aldri kan vite hva myndighetene finner på. Ville kommet inn i ett halv stort firma der man kan få bedre kjentskap til ledelse og sjefer og høre hva de mener. De har jo peiling. hvis det blir store anlegg er det bare kaos og mas.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

GÅR FINT OG FLYTTE MASKINER OPP TIL 25T.

BRUKER FENDT 926 MED TREAKSLET BRØNNHENGER SELV.

HAR MER ENN NOK KJØRING MEN SJEKK MARKEDET FØR DU KJØPER UTSTYR.OG DU MÅ HA KULEKOBLING OG LØFT PÅ FRMRE AKSLING ER Å ANBEFALE FOR FREMKOMMELIGHETA VINTERSTID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

926:

Hei er du fornøyd med fendten din eller??

Ossen henger har du?

Hvor er du fra, og hvilke kjører du for? Hvordan skaffet du deg jobber? Hvor mange timer fakturerer du i året på maskintransport? Hvor manger år/timer kjører du fendten før du bytter den ut? Er det fendten din som står hos Nyaas Maskin?

Er det trivelig arbeid? Lurer selv på å drive med krokhengerkjøring og maskintransport, anbefaler du f.eks en fendt 926, eller vil det lønne seg med en høyhastighetstraktor som jcb, ossen er de til å frakte tunge maskiner? Send meg gjerne en mail.

Mvh

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

926:

Hei er du fornøyd med fendten din eller??

Ossen henger har du?

Hvor er du fra, og hvilke kjører du for? Hvordan skaffet du deg jobber? Hvor mange timer fakturerer du i året på maskintransport? Hvor manger år/timer kjører du fendten før du bytter den ut? Er det fendten din som står hos Nyaas Maskin?

Er det trivelig arbeid? Lurer selv på å drive med krokhengerkjøring og maskintransport, anbefaler du f.eks en fendt 926, eller vil det lønne seg med en høyhastighetstraktor som jcb, ossen er de til å frakte tunge maskiner? Send meg gjerne en mail.

Mvh

Vebjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

926:

Hei er du fornøyd med fendten din eller??

Ossen henger har du?

Hvor er du fra, og hvilke kjører du for? Hvordan skaffet du deg jobber? Hvor mange timer fakturerer du i året på maskintransport? Hvor manger år/timer kjører du fendten før du bytter den ut? Er det fendten din som står hos Nyaas Maskin?

Er det trivelig arbeid? Lurer selv på å drive med krokhengerkjøring og maskintransport, anbefaler du f.eks en fendt 926, eller vil det lønne seg med en høyhastighetstraktor som jcb, ossen er de til å frakte tunge maskiner? Send meg gjerne en mail.

Mvh

Vebjørn

Vebjørn

Uregistrert bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Vebjørn: Slapp av litt nå, tror nok 926 har sett innlegget ditt om han har vært innom.

Og om han først har sett det, så tar det nok enda en god stund før han er ferdig med å svare på spørsmålene dine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...