Gå til innhold

Batteridrevet motorsag vs bensin-motorsag, økonomi, vedlikehold.


thugs123

Anbefalte innlegg

Hei, da er tiden inne for innkjøp av en ny motorsag. Lurer veldig på om jeg skal gå for en batteridrevet motorsag denne gangen!

Ser at husqvarna har to modeller som kan kappe middels store trær (HUSQVARNA 535i XP og HUSQVARNA 540i XP). 
Etter å ha lest spesifikasjonene på disse sagene så har de samme effekten som den saga jeg allerede har og må bytte ut. Jeg ser at disse modellene er ganske nye, så lite informasjon om hvor lenge disse maskinene holder. Jeg vil jo ha en motorsag som helst takler noen års bruk. 

 

DA ER SPØRSMÅLET!, Skal jeg gå for "det nye" (batteridrevet) eller "klassiske" Bensindrevet. 

Jeg lister opp noen fordeler og ulemper her: 

Fordeler: 

- Lavere drivskostnader (strøm er billigere enn bensin)

- Mindre støy

- Enklere å vedlikeholde

- Batterisager veier mindre

- Får alltid start

- Bedre for helsa, mindre røyk. 

-Veldig enkel å "starte"

 

Ulemper:

- Må vente på at batteri lades. Må eventuelt kjøpe flere batterier

- Sagene er dyrere i innkjøp

 

Noe viktig som er glemt? 

 

Selv om disse batterisagene er dyrere i innkjøp så vil man kanskje spare det inn ved at man ikke har drivstoffkostnader. Er vi kommet så langt at disse sagene er bra nok til proft bruk i 2021? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,
Jeg jobber på lærer på Hvam vgs. og der har vi et knippe batterisager, som elevene får bruke.

Disse Husqvarna sagene er et par år gamle, så de er ikke det nyeste av det nye.

Det er rett og slett bruken som avgjør hvilken sag du skal ha.

Om du skal drive skogsdrift, så er det nok bensin du skal ha.
Men til litt sånn småplukk og med et par batterier, så holder det i lass og tonnevis med batterisager.
Eneste åpenbare ulempen, er at de fleste kommer med litt kort sverd etter min smak, men ser for meg at de nye sagene er bedre utstyrt sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...