Gå til innhold

Kverneland beitepusser FHP hvilken bredde?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lyst på Kverneland FHP beitepusser, men spørsmålet er hvilken bredde. Har Valtra 700, 2004 modell. Og beite som skal pusses er ravinedaler som er ganske bratt. Det er tre bredder ser det ut til som er relevant, 160, 180 eller 200 cm. Forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har lyst på Kverneland FHP beitepusser, men spørsmålet er hvilken bredde. Har Valtra 700, 2004 modell. Og beite som skal pusses er ravinedaler som er ganske bratt. Det er tre bredder ser det ut til som er relevant, 160, 180 eller 200 cm. Forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du trenger jo ikke nødvendigvis kjøre den helt ut på sida når du skal pusse i skrått terreng. Effekten er ikke noe problem uansett. Så jeg vil annbefale deg å kjøpe minimum 2 meter bredde....helst enda bredere. Har selv 1.80 meter ,og det går ALT for treigt å pusse beiter med den. Greit nok til kantslått da men....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mulig jeg er pyse, men jeg føler det er så bratt at jeg må rygge opp og ha den mer eller mindre rett bak på de bratteste partiene, men jeg har tenkt på motvektvarianten litt lenger ned i dalene. Gleder meg til å gå løs på sølvbunken her som holder på å ødelegge beitene helt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg har ikke kjørt beitepusser i bratta enda men har noen sesonger med en Valtra 900 og 2,6 m trepunks slåmaskin tidligere. Og det med motvekt i bratte partier er jo forsåvidt riktig men min erfaring er at ved å ha maskinen langt ute på siden så presser du traktoren til å gå nesten som en krabbe. Altså på skrå med bakhjula en del lengre ned en forhjula. Dermed blir maskinen også gående på skrå og du får mye mindre bredde som blir slått for hver skår. Dette problemet vil nok bli en del mindre ved å ha maskinen rett bak, selv om du nok vil merke det for det. Det samme blir det når du kjører rett opp veldig bratte bakker, ved å ha maskinen langt ute på siden provoserer du traktoren til å \&quot\;grave\&quot\; mer en nødvendig og du må kanskje korrigere med styrebremsen for å få den til å gå rett frem.

 

Å så et siste tips, vær veldig forsiktig når du kjører med maskinen løftet opp helt ute i bratta, det skal veldig lite til å velte når maskinen er på \&quot\;feil\&quot\; side av traktoren.

Håper dette var litt til hjelp.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...