Gå til innhold

Parkeringsbrems\\Nødbrems


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har kjenskap til parkeringsbremser eller nødbremser til hengere. Har en 10tons dumper som jeg bruker isammen med en MF 4270. Når jeg står i en bakke og skall laste er det bare bremser på traktoren det samme gjelder når jeg skal klattre maskinen oppi hengeren. Noen som har erfaring med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjenskap til parkeringsbremser eller nødbremser til hengere. Har en 10tons dumper som jeg bruker isammen med en MF 4270. Når jeg står i en bakke og skall laste er det bare bremser på traktoren det samme gjelder når jeg skal klattre maskinen oppi hengeren. Noen som har erfaring med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er original montert på fendt. har det på jobben, en blå knapp på dashen. har aldri prøvd det siden bremsene på hengeren er pai. fy fy! men så tar hengeren bare 5 kubikk da.. god gammel moi..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Hvis du monterer en el.ventil før bremseventilutaket. og kobler denne til bryteren til parkbremsen. Da får du en parkbrems på hengeren når du holder bremsepedalen nede og drar opp håndbrekket. Ventilen hindrer oljen i å kiomme i retur inntil du tar av håndbrekket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter,husker jeg div maskin traller og dumper hengere. de hadde mekanisk håndbrekk i form av talje eller gjengestang som som dro til bremsebandene. Kjekt ved langtids parkering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Har akkumulator på min Nh Tsa 135 meget fornøyd med dette, fikk Ak stange til å sette dette på når traktoren var ny. Funker utmerket ved lessing av gravemaskiner og masse. Koster noen få kroner men er absolutt verdt det i lengden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Dag har du prøvd dette i praksis? Eg lurer på om eg må montera ein akkumulator i forbindelse med ventilen for og oppretholda trykket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ikke finnes sett man kan kjøpe, slik at man får en nødbrems på hengeren..mener det var noen som snakket om at det kostet rundt 2700,- for det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
DTJ: hva med å kople bremseslangen til et tipputtak å kjøre på trykk de gangene du parkerer?evt. montere et t-stykke på bremseslangen og en slange inn på etttipp-utakk, kjør på trykk når du parkerer, slipp det ut når du skal kjøre videre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
DTJ for å være helt ærlig så vet jeg ikke om du må ha en akkumulator. En nabo har gjort det på den måten jeg sa tidligere. Jeg ville ikke gjort det som konrad sier for på bremseventilen er det rundt 110 bar, og på utakene 180-200 bar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Eik maskin de hadde tro på den måten å gjøre det på. Det jeg lurerpå er om jeg kan bruke en vanlig sleide ventil eller om jeg må bruke en dråpeventil. Sleide ventilen er jo ikke 100% tett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du et fint system for og kunne få parkbrems på hengeren ved av og påklatring med gravemaskin.

Monter akumulator,kuleventil,to T stykker og tilbakeslagsventil.

Så er det bare og stenge kuleventilen,pump trykk i akumulatoren gjennom tilbakeslagsventilen.Nå har du brems på hengeren,klatre oppi med maskinen også åpner du kuleventilen og alt funker som før.

På Fendt med luft handbrems aktiverer du samtidig bremseutaket,men ved og trykke på en knapp kan man deaktivere bremseventilen til hyd.hengerbremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...