Gå til innhold

Anbefalte innlegg

vel har ikkje det hele og fulle svaret sikkert, men kan prøve da eg jobber i yrket som tydeligvis tar like mye som en 30t gravemaskin med fører.

Pkt 1: Den første og viktigste grunnen: elektro og rør er fag som er etterspurde i oljeindustrien, ergo bedrifter på land må konkurere lønnsmessig, det gjelde også feks bilmekanikere(har du sett hva Møller bil tar per time?!?!?)

Pkt 2: Det er færre og færre som utdanner seg til disse yrkene, mens etterspørselen etter tjenestene er like stor, ergo det er for få folk i forhold til arbeidsmengden. Her hvor eg jobber har nok samtlige bedrifter søkt etter folk det siste året, felles for alle er at ingen får tak i folk, de finns bare ikkje der. slike ting gjør at lønningene går opp og da må prisene gå opp.

Pkt 3: Elektro og rør hentet før mye av fortjenesten sin fra salg av materiell, men siden man kan få det meste over disk(og ikkje alltid av samme kvalitet) så må prisen for arbeid opp for å dekke tapt salg av materiell.

Pkt 4: Stadig nye krav til søknader, kompetanse og dokumentasjon medfører økte administrasjonkostnader, som også skal betales av noen(kunden)

Pkt 5: en rørlegger dispinerer kanskje verktøy og bil for 1mill pluss pluss, men bruker langt fra alt verktøy hver dag/måned/år, men han må ha det tilgjengelig. Har aldri hørt om en rørlegger som tar forskjelling timepris om han kun bruker skiftenøkkelen eller om han bruker gjengemaskin til 50K.

har ingen kunnskap om hva en anleggsbedrift legger bak timeprisen sin, så om den er reell kan ikkje eg si noe om, men en gravemaskin på 30tonn går forhåpentligvis 35t pluss per veke i 40-50 veker i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...