Perstu Posted January 29, 2020 Share Posted January 29, 2020 Hva er mest effektivt å frakte graset opp i tårn siloen med, vifte eller transportband? Vil vifta lett tette seg hvis det mates på litt hardt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Daniel Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 Det kommer litt ann på hvor høyt og langt det graset skal fraktes.Vifter krever endel energi og kan være sårbare for dårlig kuttet fôr eller alt for bløtt fôr.Transportbånd krever lite energi, men har begrensninger i vinkelen, på båndet.Ute i den store verden, så ser det ut som om at kastevifter er det vanligste, for å få fôret opp i tårnsiloer.Blåsevifter har nok vært vanligst her på berget, det har jeg selv mest erfaring med og de svelger ganske hissig unna de også.Forskjellen er at blåsevifter bruker mest luft, til å blåse opp graset. Mens kastevifter bruker sentrifugalkrafta, sammen med luft, for å "slenge" fôret opp i siloen.Strømmotor på vifter er jo helt klart det mest energieffektive, men det er jo en stor investeringskostnad, så da kan det jo hende at en traktor på vifta, kan liksågodt være en god løsning.Canadiske Valmetal, har noen ganske hissige kastevifter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GaraHiston Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 Jeg har alltid trodd at de var omtrent like effektive. Nå skal jeg vite at de virkelig er forskjellige fra hverandre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts