Gå til innhold

ATV til tynning


Arnefles_1

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvor stor eller liten ATV bør jeg ha for å bruke til tynning i skogen?

Den vil bli lite brukt og det er ikke store mengder det er snakk om, den vil også bli brukt til snøbrøyting med skjær på en liten gårdsplass.

Jeg er ute etter en rimelig og brukt ATV og ønsker ikke å legge så mye penger i det.

Klarer jeg å finne en til rundt 30 000kr?

Ser at det varierer veldig på HK på de jeg har sett på FInn, fra 14hk og oppover til mellom 30-40hk, hva er minimum av hva jeg bør gå for? 400ccm, for lite?

Ikke hatt ATV før.

Mvh.

Arne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ATV en del år og brukt de mye, og relativt hardt. Min erfaring er at den brukes mest til persontransport (driver med beitedyr) og for å få med "småting" rundt omkring, f.eks motorsaga, ryddesaga, noe gjerdestolper og ei slegge osv. Starta med en 360 kawasaki, gikk opp til en 850 polaris og gikk ned igjen til en 450 canam. Har også kjørt en del atv hos kjentfolk, bl.a 6-hjuling. Dess mindre de er, dess smidigere blir de og spesielt til den bruken du antyder. Dess større (i kubikk, men også kropp) dess mer marktrykk (grep) men også mindre smidige. Min erfaring ved å gå opp til 850 var at jeg vant lite på fremkommelighet og egentlig også trekkraft, for de ekstra kubikkene ble stort sett brukt opp på å grave seg ned med alle fire hjul. Dette gjaldt også etter jeg gikk over til skikkelige offroad dekk med veldig grovt mønster, noen ekstra hundre kilo vekt gir ikke nok marktrykk til å få nok grep til å utnytte kubikkene. Da må du over på 6-hjuling, som vil være overlegen på fremdrift men samtidig mye lengre og følgelig også mye stivere og lengre svingradius. En annen fordel med en lettere atv er at den er enklere å få løs hvis du kjører deg fast (og det gjør du). Til tynning vil du uansett være avhengig av en bra tømmerhenger, og jeg tror du kommer like langt med en litt mindre (4-500cc) ATV med vinsj frem og bak. 

Har dratt imponerende store lass med min 450 opp relativt bratte bakker, og der det blir for bratt eller bløtt må du uansett påregne å bruke vinsjen. Og som sagt vil 6-hjuling være overlegen. Ikke la deg friste av ATV med belter, de bærer noe helt ekstremt men jeg ville overhode ikke basere meg på beltekit til å dra tunge lass da du får enorm bæreflate og får alle kubikkene forplanta rett i hjulopphenget. Det er en oppskrift på å få noe til å ryke... Ville også holdt meg til kjente merker. Canam, Yamaha, Polaris (hadde mye krøll med min) Kawasaki... i første rekke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

I mitt hode høres det bare så veldig lite ut med under 20hk, men det er kanskje ikke det?

Jeg skal uansett ikke nødvendigvis dra så ekstreme lass og kan heller ta flere turer da det ikke er så lange strekninger det er snakk om.

Ser at det er stort sprang på hk på en 4-500, men momentet er vel uansett det som teller mest?

Har vurdert feks en Linhai 275cm3, som veier 312kg og har 18hk? Kan få en slik for rundt 30000kr inkl skjær, da en 2008 mod.

Litt usikker om jeg går for henger eller power hawk, der du kan dra tømmeret.

Mulig jeg etterhvert oppgraderer til en nyere og kraftigere atv etterhvert men vil ikke legge for mye i det til å begynne med.

Mvh.

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...