Mario Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Hei, jeg lurer på framgangsmåte for og kjøpe meg inn på familie gården. Jeg har odel og min far bor i ene huset og jeg skal overta og pusse opp hus nr 2 på gården. Husene har hver sin adresse, men ligger på samme gård og pappa eier nå begge. Det jeg lurer på er hvordan man går fram for lån til ene huset? Må det skilles fra? Eller kan jeg kjøpe en andel i gården? Dyrka mark er leid ut, og pappa står ikke som selvstendig lenger men som "hobbybruk" og vi har ikke dyr. Familien har vært der i 120år så dette blir moro og videreføre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalkas Posted October 14, 2019 Share Posted October 14, 2019 Kjøp å tinglyse hus nr2 enkelt å greit. Er ikke nødvendig å skille tomt fra eiendommen da denne kan festes før 100 kr i året. Da du har odel og sikkert kommer til å overta alt en dag så skal det være unødvendig å bruke en masse penger på fraskille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Posted October 14, 2019 Share Posted October 14, 2019 Et annet alternativ er jo å kjøpe hele gården med begge husene og så heller skrive kår slik at din far er sikret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts