Gå til innhold

Ny forhøster eller lessevogn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Driver to trinnshøsting med jf forhøster og tre avlesservogner.

Lurer på hva jeg skal gjøre i fremtiden!

Kjøpe en serigstad mk? Det er det rimeligste alternativet.

Eller bytte til lessevogn? Lurer på fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Driver to trinnshøsting med jf forhøster og tre avlesservogner.

Lurer på hva jeg skal gjøre i fremtiden!

Kjøpe en serigstad mk? Det er det rimeligste alternativet.

Eller bytte til lessevogn? Lurer på fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvordan ser resten av graslinjen ut?

Jeg hadde tårnsiloer og mater rett på toppen. Permiterte MK og avlesservogner og tok i bruk lessevogn. Mye mer effektivt på jordet. Fungerte kjempegodt, både effektivitet, kutting og holdbarhet den tiden jeg hadde den (Pøttinger Trend) Men fylltømmeren taklet ikke det som kom fra lesevogna. Alt jeg tjente på jordet forsvant i mer tidsforbruk i siloen. Måtte i så fall hatt lessevogn med avlesseragregat, noe jeg ikke hadde.

Hadde jeg hatt plansilo eller et doseringsbord hadde jeg nok beholdt lessevogna.

Hev forøvrig også ut fylltømmeren og gikk tillbake til \&quot\;gammelmetoden\&quot\; med avlesservogn og kastevalse + litt håndjavning i siloen. Gikk litt mer tid, men sparte mye kostnader. Sparte kr 600,- kostnader for hver time jeg brukte i siloen. Så god timebetaling har jeg sjeldent hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde valgt lessevogn med hmv avlesser. God kapasitet og lite mannskap. Eg brukar ca 10 min på eit lass på de nermast tårnsiloen, og då jabna eg og med silojavnar.

 

Gmail, ka lessevogn har du? Har erfart at gras fra pøttinger boss er litt vanskeleg å pakke i plansilo. Har bare kjørt inn \&quot\;små ekrene\&quot\; i bånn av plansiloen før snittegraset.

Så e eg litt skeptisk til tyngden på de større vognene på bakkane. veier vel fort 10 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi har to tårnsiloer med fylltømmer i hver silo. Så vi er litt spent på hvordan det blir å tømme lasset med ei lessevogn? Hjelper vel lite at vi sparer tid på innkjøring, hvis vi må bruke lang tid på å tømme lasset?

 

Mye av jorda vår ligger 5 km unna gården.

I dag kjører vi med 3 avlesservogner og en traktor imellom.

Det jeg lurer litt på da er, om det vil gå like fort med 1 lessevogn, eller om vi må ha 2 vogner? Da vil mannskapet bli det samme, og da vet jeg ikke om det lønner seg?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune.

Hvordan er det å kjøre forhøster etter 3,2m slåmaskin?

Vi kjører med 2,4m i dag, men har tenkt å prøve 3m i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6330_1
Det må være meget tynn avling hvis det går an og slå med 3,20 maskin og plukke det opp med Serigstad Mk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest tom-even_1
Har du 3 avlesser vogner og nok mannskap kjøp forhauster, men har du problem med å få nok mannskap bytt til lessevogn. Eg er stort sett aleine og det ble ei voldsom lette med lessevogn, tar ca 2 avlesservogner om gangen. Mykje meir stabil i bakker og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig,Har du tilgang til 3 avlesser vogner / tilhengerar og nok mannskap kjøp forhauster, men har du problem med å få nok mannskap bytt til lessevogn. Fordeler forhaustar : billigare , mindre vedligehold, mindre ver avhengig, lettare å få bra for. Fordeler lessevogn : Trengs færre folk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åja_1
har vert innom dei fleste altenativer med garshøsting. begjynte med mk hauster men syntes det var ein sein metode med eri høgt deieselforbruk. byttet til egen snitter som ble ein raskere metode men krevde mer folk traktorer og hengere. byttet til lessevogn nå til 1. slotten har igrunnen funnet ut det at det skulle våre kjøpt for lenge siden. kjørte så å si for meg sjøl. fekk hjelp til skuinga med laster i tårnsiloen når det fultes opp. men har blitt anbefalt å bruke vannbasseng oppå silon etter lessevogn for å få bedre silo. har kansje ingenting å bety viss du har fylltømmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Apple_farmer_1
De litt eldre små lessevognene er ikke beregnet på å presses fulle med rått gras slik vi gjør her i Norge. Tror ikke jeg ville satset på en gammel vogn til det bruket, da må du nok opp på en nyere Pøttinger el.l. Min Pøttinge Faro har fungert fint så lenge jeg har brukt den, og virker veldig solid dimensjonert, men nå må jeg dessverre selge den da melkeproduksjonen opphører grunnet sykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...