Gå til innhold

Tilhengere med urunde hjul


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen der ute som har dårlig erfaring med urunde hjul på hengere.

Kjøpte selv en ny Weckman ws 120 med 400 hjul, og denne var helt ubrukbar å kjøre etter vei.

Problemet oppsto etter at hengeren hadde stått med lass i relativt kort tid.

Flere som har samme dårlige erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jossebass_1

Noen der ute som har dårlig erfaring med urunde hjul på hengere.

Kjøpte selv en ny Weckman ws 120 med 400 hjul, og denne var helt ubrukbar å kjøre etter vei.

Problemet oppsto etter at hengeren hadde stått med lass i relativt kort tid.

Flere som har samme dårlige erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med en Orkel T90 som jeg kjøpte for vel ett år siden. Har klaget på det gjenntatte ganger, men hengeren er fortsatt ikke bra -og da har den ikke stått med tungt lass engang. Til å begynne med var den omtrent ubrukelig, men forhandleren mente at viss en tappet ut luften av dekkene og kjørte litt med hengeren, for så å fylle til riktig trykk igjen, skulle dette bedre seg. Og det gjorde det også til en viss grad. Men hengeren er fortsatt ikke bra. Det står Mitas dekk på hengeren (500), mulig dette er billig dekk, men de er iallefall levert orginalt fra Orkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv ståande møkkatanken full med vatn om sommeren,og da blir sjølvsagt dekka urunde ei stund,men dei ordner seg at etter noen kjørte lass,men er vel 5 cm i høgdekast etter 2-3 månader med full tank.

 

Du IML,er det FK eller AK Orkelhenger du har?

Veit at FK kunne selge hengerne billigere enn AK,fordi at FK kjøpte hengerne av Orkel uten hjul,og satte på billige \&quot\;dritdekk\&quot\;,og kunne dermed ligge noen \&quot\;lapper\&quot\; under AK i pris. Veit at det er fleire Orkelhengere her i bygda som har dekkproblemer,og som har måttet skifte på egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengeren er kjøpt hos AK. Dekkene heter Mitas, og er østeuropeiske, tror jeg. AK sier at dette skal være gode dekk, og at disse blir mye brukt av Orkel. Har en mistanke om at med andre dekk hadde hengeren vært bra...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1

Jeg hadde en 9T foss-eik henger med 400 15,5 hjul Jeg mener å huske at vi byttet 15 hjul før den gikk fint. Jeg kjøpte ny henger med 18 tonn totalvekt i fjor med lastebilhjul 380/?? 22,5.

Hengeren ruller utrolig lett på vei. aldri noen problemer med hopping, men er litt hare .Jeg er også overasket over hvor godt den flyter på jordene. 400 15,5 hjul er ikke lenger noe alternativ når traktorene går i 40 og 50 km/t på store avstander med tunge lass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jossebass_1

Jeg har også gått mange runder med Sisu som er imoprtør av Weckman rundt dette problemet. Har kommet ut av tellinga men de har i alle fall skifta komplette hjul og nav to ganger uten at dette har bedra seg. Deres påstand var at det var for dårlig maskinering av nav og senter på felger, men dette har jo ingen verdens ting med dette å gjøre. Det er rett og slett alt for dårlig kvalitet på dekka. Jeg bruker hengeren stort sett til rundball-transport og om lasset tippes av umiddelbart etter kjøring vil den oppføre seg sånn noenlunde greit, men står den med lasset ei halv time før du lesser av er den helt ubrukbar.

Fikk også beskjed når jeg kjøpte denne om at den skulle være typegodkjent for 40 km/h, men det var den heller ikke. Det viser seg også at Weckman har satt på hjul som kun er godkjent for aktuell nyttelast ved fart 30 km/h. Gikk til slutt med på å bytte i en ny henger med 500 hjul mot et akseptabelt mellomlegg, og denne fungere nå greit.

 

Spørsmålet blir jo egentlig hva vi kan akseptere av leverandører til landbruket, disse hengerene selges jo relativt billige men de skal jo allikevel kunne la seg bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...