Gå til innhold

Biopresse erfaringer.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest 6330_1

Jeg forstår det slik at bio er norges mest solgte presse, da prøver jeg meg på en tråd hvor vi kan utveksle erfaringer.

Selv er det første året med presse, og sliter litt med at jeg i tide og utide må ut og henge plasten tilbake i holderen, og har litt problem med nettet henger seg opp, eller tvinner seg rundt der det mates inn, og 2 ganger rundt den ene rullen inni pressa.

Men jeg har veldig sansen for pressa, den er smidig og grei, men det går litt senere enn jeg hadde trodd. Er nede i 2 km/t, for å være sikker på at det ikke tetter seg til. Andre \&quot\;biopressere\&quot\; som har noe på hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at bio er norges mest solgte presse, da prøver jeg meg på en tråd hvor vi kan utveksle erfaringer.

Selv er det første året med presse, og sliter litt med at jeg i tide og utide må ut og henge plasten tilbake i holderen, og har litt problem med nettet henger seg opp, eller tvinner seg rundt der det mates inn, og 2 ganger rundt den ene rullen inni pressa.

Men jeg har veldig sansen for pressa, den er smidig og grei, men det går litt senere enn jeg hadde trodd. Er nede i 2 km/t, for å være sikker på at det ikke tetter seg til. Andre "biopressere" som har noe på hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er det årets modell du har? Den har dei nye film/plast griperen som står vertikalt, så den skal gripe plasten bedre en dei \&quot\;gamle\&quot\; holderene. Er vel kanskje ein justeringsak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
lurer på å kjøpe meg ei brukt biopresse. å lurer da på følgende: hvilke\\n årsmodell er best. hva skal jeg se etter i forhold til slitasje m\\videre. er det spesielle ting som har en tendes til å ryke etter et visst antal baller. andre presser er ikke aktuelle da jeg ikke har behov for å bytte traktor til en som er 250000 dyrere enn den jeg har nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Å hvorfor skal du måtte bytte til en dyrere traktor om du kjøper noe annet en Bio presse ?????????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6330_1

Nå har jeg passert 250 baller med den nye pressa, og ting begynner å gå seg til.

Noen som har veid baller fra biopresse, om de er like tunge som fra feks vicon balepack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
vegde ballar frå bio med 23 knivar kontra jd. bio ballane var litt tyngre. me fortørking osv spelar så klart ei stor rolle her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6330_1

Ja det må jo være under like forhold. Men er det så ca like mye for i baller fra alle vanlige presser, eller er det noen som skiller seg ut med mer eller mindre monn tro...?

 

Med tanke på hva man ta hvis noen vil leie meg til å presse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Men Jd pressa kan en stille trykket i kammeret manuelt. fabrikkinstillinga er ganeke lette baller. er ikkje problem å få baller på 1000 kg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
har lyst til å bringe dette opp på banen igjen. hvor mye effekt trenger jeg til en 23 knivers biopresse. skal bare presse ca 250 dekar i hver slått. er det mulig å greie seg med en traktor som er 100hk på kraftuttaket eller må jeg ha mere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det går helt sikkert bra med 100 hester og bio. Eg kjører orkel 1260 med mf 4255. Det går bra. Når grasset er sterkt fortørket må eg kjøre etter gehør. Da kan de gå tungt på slutten. Har brukt denne i ca 5 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det har egentlig gått ganske greit, det som irriterer mest er nettet som ikke legger seg på hele ballens bredde. Men tror jeg kan skylde på nettet, og ikke pressa eller sjåføren.

Andre som ikke er fornøyd med nettet? Akkurat som i den ene enden så ligger det ikke i full bredde på rullen.

Kjøpte mitt nett på FK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fleire år med diverse singel -presser, så tok jeg steget ut og investerte i ei ny 2009 mod. BIO presse. Såg på fleire av kombipressene som er på markedet nå i dag, men det var vel egentlig BIO`en som var mest aktuell for min del. Valgte BIO`en for den var mest aktuell i det lendet jeg kjører i. (Mye bakker og trange plasser) Jeg kan kun sammenligne denne pressa med dei andre singel pressene som jeg har hatt og må vel si at jeg er fornøyd med BIO`en. Pressa har nå gått ca 2000 bunt uten særlig problem. Det vesle som har vært problem med denne pressa er film holderen på venstre side. Den slapp plasten/filmen og etter litt justeringer fram og tilbake, så fungerer denne nå 100 %. Pressa går ikke tyngre enn andre presser og den har ein forholdsvis rolig gange. Ballevekta ligger på ca 800 kg som er ein fin vekt for rundball, syns jeg. Vil også skryte av pick-uppen og innmateren på denne pressa. Den plukker opp bra og
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vart ikke med i innlegget over.

 

Etter fleire år med diverse singel -presser, så tok jeg steget ut og investerte i ei ny 2009 mod. BIO presse. Såg på fleire av kombipressene som er på markedet nå i dag, men det var vel egentlig BIO`en som var mest aktuell for min del. Valgte BIO`en for den var mest aktuell i det lendet jeg kjører i. (Mye bakker og trange plasser) Jeg kan kun sammenligne denne pressa med dei andre singel pressene som jeg har hatt og må vel si at jeg er fornøyd med BIO`en. Pressa har nå gått ca 2000 bunt uten særlig problem. Det vesle som har vært problem med denne pressa er film holderen på venstre side. Den slapp plasten/filmen og etter litt justeringer fram og tilbake, så fungerer denne nå 100 %. Pressa går ikke tyngre enn andre presser og den har ein forholdsvis rolig gange. Ballevekta ligger på ca 800 kg som er ein fin vekt for rundball, syns jeg. Vil også skryte av pick-uppen og innmateren på denne pressa. Den plukker opp bra og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også kjøpte ny presse til sesongen, hvor fort kjører du når du presser mc, og synes du den plukker bra opp\;-)?

 

Jeg føler det er litt mindre i ballene nå, enn før når jeg leide inn vicon presse. Kjører rundt 2,5 km/t og starter pakking med en gang den kontinuerlige pipelyden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Prøver en gang til.

Etter fleire år med diverse singel -presser, så tok jeg steget ut og investerte i ei ny 2009 mod. BIO presse. Såg på fleire av kombipressene som er på markedet nå i dag, men det var vel egentlig BIO`en som var mest aktuell for min del. Valgte BIO`en for den var mest aktuell i det lendet jeg kjører i. (Mye bakker og trange plasser) Jeg kan kun sammenligne denne pressa med dei andre singel pressene som jeg har hatt og må vel si at jeg er fornøyd med BIO`en. Pressa har nå gått ca 2000 bunt uten særlig problem. Det vesle som har vært problem med denne pressa er film holderen på venstre side. Den slapp plasten/filmen og etter litt justeringer fram og tilbake, så fungerer denne nå 100 %. Pressa går ikke tyngre enn andre presser og den har ein forholdsvis rolig gange. Ballevekta ligger på ca 800 kg som er ein fin vekt for rundball, syns jeg. Vil også skryte av pick-uppen og innmateren på denne pressa. Den plukker opp bra og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere kjører bare 2 km med pressa må dere vurdere et annet merke og kanskje en større traktor. kjører ca 4,5 km etter rive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en gang til.

Etter fleire år med diverse singel-presser, tok jeg steget ut og innvesterte i ei ny 2009 mod. BIO presse. Såg på fleire av kombipressene som er på markedet nå i dag, men det var vel egentlig BIO`en som var mest aktuell for min del. Valgte BIO`en for den var mest aktuell i det lendet jeg kjører i. (Mye bakker og trange plasser) Da dette er den første kombipressa her i området, så kan jeg kun sammenligne denne pressa med singel-pressene som holder til her. Har pressa ca 2000 baller til nå og jeg må si at jeg er fornøyd med BIO`en. Det har vært lite problem med pressa til nå. Det vesle som har vært er filmholderen på venstre side. Den slapp plasten/filmen ganske ofte og etter litt justeringer fram og tilbake, så fungerer denne nå 100%. Pressa går ikke tyngre enn andre presser og den har ein forholdsvis roleg gange. Ballevekta ligger på ca 800 kg som er ein fin vekt for rundball, syns jeg. Vil også skryte av pick-uppen og innmateren på denne pressa. Den plukker opp bra og \&quot\;svelger\&quot\; store mengder med fôr som er sammenkjørt. Har kjørt JD 578 i noen år og pick-uppen/innmateren var bra på denne maskina, men blir nok litt etter BIO`en når det gjelder dette. Har ikke hatt eit feilslag på nettbindinga og den har fungert 100% både i tørt og vått vær. Hadde litt problemer med at nettet ikke gjekk heilt ut til kantene, men det var nettbremsen (fjærene) som var for slakke. Strammet opp desse og nå ligger nettet ca 2-3 cm fra kanten på begge sider. Nå er 2 slåtten i full gang og pressa fungerer bra under desse forhold også. Når det gjelder kjørehastighet varierer dette litt, men mellom 4-8 km ligger jeg på. Dette beror på om fôret er kjørt sammen eller ikke. Pressa tar unna bra syns jeg.

Det som jeg savner på denne pressa er reversering av rotor. Jeg har hatt ein 2-3 stopp nå i sommer som jeg måtte ut å sveive rotoren for å løsne \&quot\;tugga\&quot\;som ligger i klem. Dette er spesielt der det er kjørt sammen 2-3 rader med gras. (1slåtten)

Stort sett er jeg fornøyd med BIO`en og liker konseptet den er bygget opp på. For håpe at kvaliteten er bra på denne årsmodellen da det er gjort ein del forbedringer på denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har 2009 modell av Bio som det er kjørt knapt 3000 baller med, mine erfaringer er stort sett bra, men litt for dårleg kapasitet. Litt tull med plastholder på høgre side i starten,men etter litt filing går det no bra. MEN pressa slepp ut alt for mykje smågras....drakser som vi seier. Har 23 kniver men har no på 2 slåttern tatt ut og kjørt med 16 dette hjelper, men slik skal det ikkje vere. Grunnen er nok avstanden mellom enkelte av rullane som er for stor

Min forrige Vicon med 23 kniver draksa ikkje, men her var avstanden mellom rullane lik rundt heile kammeret Nokon som har liknande erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest 6330_1

Noen som har noe og tilføye i denne tråden etter årets førsteslått?

For min del så har det vært mye mindre problem dette året iforhold til året før når pressa var ny.

Hvor mange ganger kan man slipe knivene monn tro, og hvor lang levetid har et knivsett ca monn tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...