Gå til innhold

lessevogn og plansilo


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har stalltips om hva slags vogn, hvordan dere legger graset i silon, jeving, trapping og avstander til silo fra eng. her skal serigstan en dag byttes ut å vi har bynnt å tenke på arvtaker...... ca 200 daa gras skall i to plansiloer på ca 700kubikk hver. lengst avstand fra silo er 1km, i dag trapper vi med volvo 650 men kan bruke større vist vi får frigjort 1 traktor pga lessevogn. NOEN SOM KAN FORTELLE OM SINE ERFARINGER MED LESSEVOGN I PLANSILO....??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
noen som har stalltips om hva slags vogn, hvordan dere legger graset i silon, jeving, trapping og avstander til silo fra eng. her skal serigstan en dag byttes ut å vi har bynnt å tenke på arvtaker...... ca 200 daa gras skall i to plansiloer på ca 700kubikk hver. lengst avstand fra silo er 1km, i dag trapper vi med volvo 650 men kan bruke større vist vi får frigjort 1 traktor pga lessevogn. NOEN SOM KAN FORTELLE OM SINE ERFARINGER MED LESSEVOGN I PLANSILO....??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ikke noe problem å bruke lessevogn i plansilo hvis du gjør noen enkle ting. Punkt 1 tråkking og punkt 2 tråkking hehe. Viktig å legge så tynne lag som mulig noen sier at laget skal maks være 10cm i virkligheten vet vi at det ikke skjer men må tilstrebe så tynne som mulig. Ekstremt viktig tråkke hardt og lenge dette er det største feilen mange gjør. Med lessevogn gras er ikke graset så hardt behandlet som med eksaktsnitter eller forhøster derfor har det større motstand til å bli pakket. Derfor er pakking enda viktigere størst mulig vekt. Har hørt om at noen som lastet en 4 akslet lastebil lastet med grus og pakket med det hehe. Når det gjelder valg av vogn så er det slik ofte de små vognene egentlig er beregnet for høy, få kniver og bare 3 innmatings armer. Så det eneste tipset jeg har er min 4 innmatings armer helst 6 eller allerbest stjernerotor. Og mest mulig kniver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
jeg byttet forføsteren med lessevogn pøtteringer faro. leide 1 tråkke traktor med snø skuffel som skyvde lasse inn i siloen og fordelte. før har vi brukt 8 -10 dager med slåtta, i år brukte vi 4 dager. de første dagene kan gresse være ganske tørt,men tåppen må være våt for å få godt tråkket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. naboen har ei ny strautmann 230 supervitesse lessevogn 37 kniver og stjernerotor+ at de bruker en serigstad multikutter på de minste jordene, de har en valtra traktorgraver de tråkker med innimellom, gir bra resultat.

 

angående kutting av graset mener jeg at: forhøstere/multikuttere slår/banker løs på graset og dette frigjør da saften i graset og gjør det lettere å bearbeide.

 

Mens lessevogner/runballpresser og eksaktsnittere kutter graset ved hjelp av skarpe kniver og får derfor ikke \&quot\;slått løs\&quot\; saften i graset siden det blir kuttet rett av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...