Gå til innhold

Valtra n174d vs Fendt 716


Larsm

Anbefalte innlegg

Hei vi tenker å bytte inn vår Valtra n163d som har passert 4000t nå. 

Det står mellom disse modellene Valtra n174d og Fendt 716 vario profi plus.

traktoren går på snøbrøyting med klappvinge og snøfres, kornproduksjon og endel dumperhenger kjøring. 

 

Lurer litt på brukererfaringer på disse, vi er ganske kjent med Valtra/valmet har hatt det siden langt nede på 90 tallet.

Vi har hatt endel bremse trøbbel og noe girkasse tull med n163. 

 

Fordeler og ulemper ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i forhold til hverandre så er vel 516 og N174d mer like?

516 er jo ca 1t lettere enn 716 også, er jo en fordel på jorda i hvertfall.

Den nye hytta på Valtra har blitt veldig bra! Har du ikke prøvd den så vil jeg anbefale deg å prøve den :)

I følge den lokale Valtra selgeren så har visstnok de nye xx4 seriene veldig lite feil, vet også om en T234 som har gått nesten 3000t problemfritt.

Ellers så er jo Fendt meget bra, spørs jo litt hvilket forhold du har til Eik senteret kontra Valtra, er kanskje begge deler under samme tak hos deg?

Dette er mye smak og behag, be om å få prøve begge merker og ta en sammenligning etterpå. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du har rett 516 og n174 er mer like . Har prøvd både 516 og n174. 

Nye n-serien er en kjempe traktor det er det ikke tvil om . 

Men for oss virker det som kanskje fendten ligger litt foran ( men også på pris) 

 

Det er pga dumperhenger kjøringen vi vill prøve oss på en 6syl . For en 6 syl vil jo være forhåpentligvis litt seigere . 

Vi er vell egentlig ikke helt fornøyd med service på Valtra i området her. Eik har et større service apperat her så kanskje de er litt bedre .

 

Men nå er kontrakten underskrevet, det ble merke bytte . Både far og odelsgut håper vi har satset på rett merke . Blir spennende med en ny farge på tunet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny traktor.

Det er vel samme service om det er fendt eller valtra. De holder jo til i samme hus. 

Når det gjelder 4 eller 6 så finnes jo valtra med 6 sylindere også. 

Jeg  endte opp ned valtra sist jeg byttet traktor. Fendten var nok 20% dyrere og til mitt bruk så kunne jeg ikke forsvare det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny traktor, det blir stas! ;)

Det inntrykket jeg har fått er at mange ikke blir helt fortrolige med Direct kassa til Valtra,

virker som Vario kassa til Fendt er hakket bedre. Fendt er jo dyrt, men sammenlignet med de andre så er

de ikke så dyre som de var har jeg inntrykk av? De har vel også mer standard utstyr kontra de andre.

Når det gjelder girkasse problemer på Valtra så har jeg ikke hørt noe særlig om det, vet at det har vært Direct kasser oppe,

men det har jo skjedd litt med Autopower og Vario kassene også.

Etter hva jeg har skjønt så åpner de kassa og bytter deler på Valtra, kan jo føre til billigere reparasjon hvis det bare er noe småtteri som har gått..

Fendt og JD bytter vel hele kassa har jeg skjønt.

Kassa til Fendt er ganske prisgunstig, mens John Deere er noe helt annet.. De er nok verstingen her, med høye reparasjonskostnader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt har endel mer standard utstyr. Men når man sammenligner pris må man også sammenligne med likt utstyr. Som feks luftutak for henger . Det har jo ikke vært standard utstyr på Valtra . Men på Fendt er det jo det. 

Når det blir sammenlignet sånn er de egentlig ikke så stor forskjell i pris .

 

På vår direct kasse byttet de deler som du skrev . 

Det er helt klart feil med vario kassene også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På Valtra N og T serie er det to typar girkasser

Direct (trinnløs)

Versu+Activ+Hitec5 har samme girkasse ,5-trinns autopowershiftkasse ,det er bare forskjell på betjeningen mellom desse og at Hitec5 har felles oljeresorvoar med hydraulikk mens Versu og Activ har separert olje mellom girkasse og hydraulikk

Har ikkje høyrt noko om dårleg pålitelegheit på nokon av desse.

 

 

På nye Valtra A-serie er det mekanisk Agco 6x2-trinn kasse (felles med MF global)

A-serie kan og no fås med Hitec4 (4-trinns autopowershiftkasse) dvs det er den samme som Dyna4 (Agco/MF) med Valtra sin programmering/innstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke sammenligne Valtra sine Direct kasser med Fendt sine Variokasser eller forsåvidt JD Autopowerkasser.

Disse tre kassene er helt forskjellig bygd opp, kan prøve å forklare her:

Fendt har en hydrostatisk kasse. To manuelle gir, men kan hente ut fullt moment på begge gir. Gir noe dårligere virkningsgrad enn Autopower.

JD har en hydrostatisk kasse. 4 automatiske gir. Bedre virkningsgrad enn Fendt.

Begge disse kan ta ut fullt moment uansett hastighet, det vil si at du kan sette dem foran en stor møkkvogn og kjøre opp hvilken bakke som helst.

Valtra kan en lettest sammenligne med en manuell/MF Dyna kasse med variabelt hurtiggear. Den har 4 hastighetsområder, men de geares med momentbrudd, men delvis automatisk. Variodelen takler ikke fullt moment og den er således avhengig av at bruker har valgt rett gearområde før belastningen. Settes denne foran en stor møkkvogn og kjører opp en bakke vil den dra for tungt, for så å manuelt geare ned ett hakk, da mister den hastighet og variokassen har ikke nok moment for å dra. Da blir det bom stopp og en må manuelt geare ned før en tar løs igjen. Derfor må en planlegge før bakke og velge rett hovedgear før bakken. Så dette er egentlig en manuell kasse med trinnløst hurtiggear. Det er antakelighvis siste generasjon Valtra som bruker denne kassen før den havner på historiens skraphaug og Valtra tvinges over til Vario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kun Eik som gjelder og du ikke vil ha MF må det jo bli en Valtra eller Fendt. Jeg kan ikke anbefale noe siden jeg ikke vet hva du skal bruke traktoren til og hvor mye penger du vil bruke. Dra og prøv noen modeller og få tilbud på de så finner du nok ut. Holdbarhetsmessig sett tror jeg nok gearkassene til både Valtra og Fendt holder og så må du vurdere hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...