Gå til innhold

Orkel HiQ/agrinic eller McHale Fusion 2


Gjest

Anbefalte innlegg

Blir ny kombipresse i år, forslag? står mellom orkel og McHale så langt. Er disse veldig kraftkrevende? Er litt skeptisk til vekta på Fusion og en aksel. Og hadde vært gøy å prøve bredplasten til orkel i stede for nett.

Noen som har noe negativt å si om kombipressene kontra singel og pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ny kombipresse i år, forslag? står mellom orkel og McHale så langt. Er disse veldig kraftkrevende? Er litt skeptisk til vekta på Fusion og en aksel. Og hadde vært gøy å prøve bredplasten til orkel i stede for nett.

Noen som har noe negativt å si om kombipressene kontra singel og pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo bredplast til Mchale`en og. Det jeg kan hugse i farta så var det å få til og New Holland også.

Til orientering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei rolf.

 

Du finner mye lesing om de rundt om på forumet om du leter litt, til orientering.

 

Kan være kortfattet nå. Har hatt HiQ og har nå McHale. Jeg vil tørre å påstå at McHalen er mer stabil ut i fra min erfaring. Den er tung, men HiQ er også 4900 + mye tyngre på pto å dra. McHalen har overrasket meg, men det vises om det er sikkerlig vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde diverse presser på prøve nå i sommer, deriblandt McHale Fusion 2.

 

Med tanke på McHale`s egenvekt over en aksel så er denne pressa helt uaktuell for meg. Setter spor der hvor det er våt samt at kjøring i i bratt terreng egner den seg absolutt ikke.

 

Jeg hadde også Orkel Hi Q i sommer/høst. Denne pressa er virkelig bra. Veldig mye gras i ballene, og utrolig lett forståelig display. Testet den bare for morro for å sjå hva jeg klarte å presse på en time.

Presset etter 9 meters streng, klarte 62 baller.

 

Orkel er den eneste pressa som har eget system for ensilering. Alt er i orginalpanelet. Her ser du alt detaljert hva du har i hver ball samt at pressa styrer pumpa når ballen er full osv. Pumpa stopper også når pick-up heves i vendeteier osv. Ikkenoe unødvendig søl. Meget enkelt, men så utrolig lettvint.

 

2011 modellen av Orkel har helt nytt hydr. system som trenger mye mindre kraft fra traktorens hydr slik at denne pressa begynner nå å bli lett å dra.

 

2011 modellen har også 2 samleruller innvendig i kammer som presser hjørnene inn slik at den ekstra brede bredplasten legger seg ned på sidene slik at folien overlapper hjørnene. Eneste pressa på markedet som klarer dette. Genialt, blir veldig sterke hjørner samt utrolig god tetting. Tester beviser dette.

 

En annen ting også, fabrikken er i Norge. Dette bør det Norske folk sette pris på da alt av deler faktisk er her i landet. Dobble kjeder på utsatte drivsteder imponerer meg også, ingen uforventet kjedebrudd som jeg er vant til fra tidligere presser!

 

Min mening er som følger:

 

Denne pressa er ikkenoe dårligere enn den beste konkurrenten! Kanskje bedre. Så hvorfor svikte de Norske bedriftene og kjøpe andre merker da vi har det beste selv!!

 

Tenk Norsk, kjøp Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så synes jeg at tyngden spiller en vesentlig rolle ja. Største problemet synes jeg er vektfordelinga. Når jeg står i kraftig motbakke og slipper ut ballen, så er det ingen tyngde på landbruksdraget hos McHale og Claas. Fikk også en sjokkopplevelse hos McHale da ballen ble kastet tvers over pakkebordet og rett ut i det fri!! Bare flaks gjorde at det ikke gikk forferdelig galt!! Tok dette opp med andre personer, også ledelsen ho McHale. De sa at de var klar over problemet.

 

Blir ikke McHale på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hadde et ferdig skrevet innlegg, men så tok pcen å bestemte seg for å skru seg av. Blir ikke ett som er like langt igjen.

 

Inge, synes du høres ut som en ambasadør for orkel. Har ikke noe i mot orkel personlig. Men HiQ tok fra meg nattesøvnen 2009 sesongen.

 

På den første pressa måtte jeg gå over alle slangene og de to ventilblokkene fordi den lak. Bremsene på ene siden måtte byttes pga lekasje på båndene. Slangene var jo levert med 30 cm forskjeller. Hadde mye småtull på den, + jeg sleit med nettkniven (ja, det er min 3 orkel presse, så vet hvordan man skal justere motstålet) og den hadde en enorm vibrering. Hadde også kjedebrudd, 2 ganger, på 5000 baller.

 

Etter enighet med fabrikken fikk jeg ny orkel HiQ. Den kom og jeg brukte den på dagen omtrent. Så fikk jeg problemer med nettet med en gang og den hadde fortsatt den irriterende vibreringen. Så ble det ikke fikset fort og jeg handlet meg en McHale. Dette er jo forholdsvis kort fortalt.

 

Skal være enig med deg at ensileringen i displayet er fint. Men jeg ble lovet at det skulle ordne seg etter hver enkelt ball, noe det ikke gjorde. Og mengden per/L var heller ikke helt nøyaktig. Så synes jeg at HiQ har for lite fabrikk instillinger, slik at kalibrering osv blir tatt på øyemål. Ta pakkingen, den er 99% rett på McHale fordi det er programert matematisk, men på orkel må vi justere det på øyemål.

 

HiQ trenger nytt hydr system, det var ikke bra. Så får vi se hvordan pressa fungerer. Men tung å dra blir den uansett, pga glidelagrene.

 

Pressa bratt terreng med HiQ og McHale pressa. Ingen er en elite der, men jeg må desverre innrømme at jeg synes McHale pressa er bedre. Fordi den laster uansett rett opp og ned. Så slipper man å høre \&quot\;balle ikke i lastegaffel\&quot\; Hvis du har mistet ballen, som har skjedd hos meg en gang, må man bytte akkumulater på pakkeren. Etter det er problemet løst, er men fortsatt skeptisk er det bare å plugge den men da mister man fjøringen.

 

Nå synes jeg ikke HiQ er så fin etter jordet heller, fordi den er så smal at den går rett oppi traktorsporene. McHale med lite luft flyter faktisk bra. Var selv kritisk, men den har imponert meg. Men boggie er ikke et minus i mine øyner fordi.

 

62 baller på 1 time? Når klarte HiQ å pakke en ball på under et minutt? Det gjorde den ikke her på gården. Da snakker vi 6 lag plast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kv: Jeg har presset over 100 000 baller hittill i min kariere som bonde og \&quot\;deltidspresser\&quot\;

Hvis du tviler på at jeg klarte over 60 baller på en time med en HiQ så får det være opp til deg!!

 

Jeg har eid og kjørt de fleste kjente rundballepresser, og føler meg ganske så sikker på hva som må til av en presse og pressens oppfølging fra forhandler.

Alt som surrer og går rundt slites, dette kommer ingen av oss vekk ifra! At det finnes mandagsutgaver av ett produkt kommer vi oss heller ikke vekk ifra.

Men når uhellet først er ute, og mandagsproduktet er ett faktum er det greit med ett organ i ryggen som ordner opp uansett hvor i landet du befinner deg!

Jeg legger veldig stor vekt på garanti og oppfølging når jeg skal handle utstyr.

Pleier å stille direkte spørsmål ang dette til maskinselgeren.

Det jeg vil ha er en lovnad fra selger ang dette, og får det skrevet ned på kontrakten. Når vi kommer til dette punktet, er det ikke mange som tørr å garantere noe som helst.

 

Min erfaring er at det er bare noen få forhandlere som holder mål. For min sin del er det følgende merker: John Deere(felleskjøpet) Welger (AK Maskiner) Kuhn (Eik Maskin) og Orkel som eier og driver fabrikken selv.

 

McHale var LANGT unna noen som helst lovnad når det gjaldt det å forplikte seg til en kontrakt vedr det med å stille opp med ny presse hvis uhellet var ute. Det kaller jeg useriøst.

 

P.S: Jeg er ingen talsmann for Orkel, for de som bemerket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet også ballen i bratt terreng. Ingen feil ved pressa her, men rett og slett at ballen hoppet over og ut bak. Jeg fikk beskjed om at det kunne skje ved spesielle forhold! Jeg ble skikkelig skeptisk til pressa i sterke motbakker etter denne hendelsen. Pressa er også MEGET tung å dra iveien igjen etter at ballen er lastet over til pakking! Traktoren graver, og setter spor ved bratte motbakker desverre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Alt er vel mulig ved en enorm grasmengde. Men når HiQen slet med å pakke når jeg var oppe i 40 tallet, så stiller jeg spm. Er vel naturlig.

 

Er fult klar over at det som ruller og går sliter. Jeg sa heller ikke at McHale er feilfri på den måten. Men jeg sitter igjen med en inntrykk at den har mye mindre småfeil enn orkel, som sparer meg for belastninger.

 

Når du er inne på mandags utgaver, så var vel mine første en av de. Så når jeg fikk den nye, hadde de testen den selv og så til at alt var i orden. Men når rattstammen på Jden rister grusomt ved full ball er noe galt. Er rimelig sikker på at det var for lite overlapp på kraftoverføringsakselen som var en av årsakene til dette. Påpekte dette flere ganger, men ingenting skjedde. Da fikk de bare hente den igjen. Fordi jeg betaler ikke en halv million for et produkt jeg er langt i fra fornøyd med.

 

Jeg for ikke så langt i fra fabrikken, så servicen var god. Vi var 3 stk i 5 mils omkrets som handla HiQ samme år. De har godt så som så. Vi ville ha en 1260 som stod klar, hvis en av våre skulle stå, men orkel gikk ikke med på det. Er noen som er strålende fornøyd, og noen som er lei pressa og Orkel av de jeg har snakket med som har kjøpt samme presse.

 

Jeg håper orkel får til et produkt som fungerer som det skal. Men for meg blir det ikke orkel på en stund igjen. Bredplasten er et spennende produkt, absolutt. Men det rår liten tvil om at da de slapp den ut på markedet i 2008, var en feil.

 

Har så langt hatt et akselbrudd i en rull på McHalen. Jeg sto vel rundt en liten dag, så det var ikke vits i å huke på en annen presse. Forhandleren har en som vi kan låne også har naboen min 2 stk så vi hjelper hverandre når det trengs. Men jeg var skeptisk til forhandler ordningen til McHale selv, fordi jeg, som du legger stor vekt på oppfølging og garanti. Men jeg har bare godord å si om min forhandler. Hvem som leverer god service varrierer jo i hvert område.

 

Jeg er ikke ute etter å ta orkel på noe slags vis. Men trådstarter spør etter de to merkene og jeg har hatt begge. For meg er det McHale som er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger skjønner jeg. Er nyskjerrig, virker som det er mange entrepenørpressere her. Hvor mye presser dere i året??

Pressing for min del er ikke noen primæraktivitet så en Hiq eller Fusion 2 er vel kanskje litt råflott til mitt bruk når jeg får tenkt meg litt om.

 

Dere har ikke kjennskap til New holland singel/kombi? Flere som kjører New Holland presser her som er veldig fornøyde med dem. Lokale AK er til å stole på. Det er nesten like viktig som merke på pressa spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Å si de er råflotte er vel å ta i. Kjøp brukt, er mange som bare har godt 1-2 år ute på markedet. Se litt på finn. Kjenner en som selger HiQ 2009 mod. Om det er av intr kan jeg gi deg litt kontakt info\; http://rabbengard.no/

 

Presser selv mellom 7-8000 baller hvert år. Er jo litt, men ikke mye i forhold til de store gutta på jæren..

 

New Holland har jeg aldri sett i aksjon. Er vel solgt ei kombi her, men tror den ble levert inn igjen. Har hørt den ikke er så god på litt våte forhold. Men ta dette med en stor klype salt. Oppfølging er viktig som du sier. Så totalen som hver enkelt føler, avgjør handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1
Rolf: Jeg har en 2009 mod Orkel GP1260 Agronic til salgs. Den er gått ca 3900 ball. Ta kontakt på mobil: 971 07 924 hvis du er interessert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den som står på finn t 375? Ser fin ut den.

Fikk tilbud idag på New Holland BR7060 combi, blekk ny for 330.

 

Her må det tenkas litt. Skal trekke med TS 110, trodde orkel med glidelager ble for tung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Rolf: Ja, det er nok den. Men har sett at prisen er litt drøy, så den går for 360. Den er gått bare 500 ball med syre, resten uten.

 

Har en nabo som kjører 1260 agronic på en 105hk MF, og det går bare godt. Må noe ned på farta når bakkene blir bratte, men di klarer bortimot 20 baller i timen hvis det er raket sammen, mener jeg å ha hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigbjørn:

Hvorfor selger du? Det står i annonsen at du skal bytte til annen presse, hvorfor? er du ikke fornøyd? Ser noen klager på orkel og vibrasjoner. Hvordan var denne? Hva har du trukket den med?

 

Manga av mine kunder (grass) er skeptiske til kombipresser pga vekta og sporing etter traktoren. Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Hei Rolf. Det er sikkert ei 6090 presse du har fått pris på? Eg har ei slik singel presse å er fornøyd med den.Det er jo ei spesiel presse med bare 2 ruller å så er det kjede med medbringere ( stag) som går rundt. Funker som bare det men bråker litt kan du si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Rolf: Jeg er er blitt forhandler av McHale, så skal bestille meg en Fusion 2, derfor jeg selger. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg aldri solgt. Er meget fornøyd med pressa, er mye i ballene og er ganske lettkjørt synes jeg. Og den flyter ganske godt. Har ikke merket noe til vibrasjoner i pressa.

I 2009 brukte jeg en MF7475, i 2010 brukte jeg en Fendt 718. Det jeg virkelig likte med pressa er at den er veldi lett, og når jeg kjørte på våte jorder så hadde jeg bar 0,6 bar i hjula, og da skulle det mye til før at det ble spor etter den.

 

Di fleste kombipressene er vell så breie at di sporer uttafor traktoren, noe som jeg ser på som en stor fordel, da di \&quot\;sletter\&quot\; ut sporene som traktoren lager. Her hvor jeg presser er det mest myr, og i fjor var det et meget vått år. Det var en del plasser det ble svart etter pressa, men stor sett gikk det greit. Bare man har lavt nok lufttrykk så flyter pressa stort sett bra. Ulempen er jo selvfølgelig jordpakkinga. Hadde en kunde i fjor som var veldi skeptisk til vekta og jordpakkinga på kombipressa, så jeg regnet med at det var første og siste året jeg var der. Men skal tilbake dit i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Rolf: Pressa mi har bare presset ca 2000 baller,men på ak sa dei att pressene var heil ok men ikkje noe entrepenør presse. Til ein som pressa ca 2000baller i året var den heilt fin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest TorH_1

Kjørte tidligere Claas 254. Måtte i 09 ta ett valg om enten og satse eller holde det gående med 2000 ball i året uten kombi.

 

Tok valget og satset.

Prøvde sommeren 09 både claas uniwrap 355 og McHale Fusion2.

 

Claas fungerte tålig bra, men det gikk ikke ann og presse i bratta med den. Vektoverføring lik 0! Også vanskelig og håndtere på kuperte jorder!

 

Var skeptisk til kombi i bratta, særlig McHale med sine 5300 kg.

Fikk den på prøve på andre slåtten 09 og kjøpte pressa samme høst. Dette er den perfekte pressa for mitt bruk. Mye bratt, så bratt at det er ingen håp sidelengs. Kjører tøffere nå en jeg gjorde med singelpressa.

Der det er svinbratt holder man pressa på bremsene. Eneste man må være obs på i bratta er at man ikke kan overføre ballen på tur opp, da spretter den over.

 

Effektbehov i forhold til Orkel sine presser har jeg ikke noe greie på, men vil nå anbefale en traktor på over 6 tonn og 160-170 HK som minimum.

 

Kjører selv Fusion2 på 225 HK og 7500 KG

 

Og Man trenger ikke bekjymre seg over jordpakking. Det blir ikke spor etter pressa, sletter spora som blir etter traktoren!

 

Leser også at noen har klart over 60 baller pr time.

Det er bare no fordømt tullprat! Da blir det bare \&quot\;lefser\&quot\; Og pakkeren klarer heller ikke holde unna!

 

Har kommet opp i 25 baller pr time. Det er maks på de forholdene her. Jeg kjører på 210 bar trykk i kammeret og i 3-4 km etter Claas liner!

 

Sier bare UMULIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...