Gå til innhold

Såmaskin for gressfrø


Bondesen

Anbefalte innlegg

På grasfrømaskiner er det vel i hovedsak tre ulike konsepter - sålabber, dryssing med fingeretterharv og pneumatisk ("luftspreding"). Har sett resultat etter alle tre variantene i år, ei gammel stoklandmaskin med labber, ei eldre tume 2.5m som drysser frøet og drar ei fingeretterharv bak, og en einbøck ugrasharv med luftassistert såing. I år, på grasfrøsåing uten dekkvekst, er den samme rekkefølgen også "resultatlista". Stoklandmaskina fikk frøene litt ned i bakken og fikk grei spiring, tumemaskina fikk noe overdekning og gav ok spiring, den pneumatiske har ikke harvfingrene direkte bak "dysa" og "dysene" står litt bak på maskina slik at mye frø blir liggende på overflata. Sådde 85-90 daa med ei slik maskin tidlig i juni, og det begynner å se nogenlunde greit ut nå, etter å ha sprøyta ugraset (som kom formidabelt) og kjørt over med beitepusser ei uke etter. Synes det er et greit perspektiv å ha med seg, selv om året i år var et spesielt år og definitivt ikke det året en burde så uten dekkvekst (ser man i ettertid...)

Ang valg av maskin er jeg godt fornøyd med tume-maskina, men om den er "saliggjørende" vet jeg ikke for jeg har for lite å sammenligne med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...