Bondesen Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Hei. Trenger ei enkel og grei såmaskin for gressfrø, men som gir ei jevn og presis såing. Ser at de varierer fra ca 20000 til ca 35000 ny. Er f.eks tume greenmaster et godt kjøp eller bør jeg opp i pris? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 På grasfrømaskiner er det vel i hovedsak tre ulike konsepter - sålabber, dryssing med fingeretterharv og pneumatisk ("luftspreding"). Har sett resultat etter alle tre variantene i år, ei gammel stoklandmaskin med labber, ei eldre tume 2.5m som drysser frøet og drar ei fingeretterharv bak, og en einbøck ugrasharv med luftassistert såing. I år, på grasfrøsåing uten dekkvekst, er den samme rekkefølgen også "resultatlista". Stoklandmaskina fikk frøene litt ned i bakken og fikk grei spiring, tumemaskina fikk noe overdekning og gav ok spiring, den pneumatiske har ikke harvfingrene direkte bak "dysa" og "dysene" står litt bak på maskina slik at mye frø blir liggende på overflata. Sådde 85-90 daa med ei slik maskin tidlig i juni, og det begynner å se nogenlunde greit ut nå, etter å ha sprøyta ugraset (som kom formidabelt) og kjørt over med beitepusser ei uke etter. Synes det er et greit perspektiv å ha med seg, selv om året i år var et spesielt år og definitivt ikke det året en burde så uten dekkvekst (ser man i ettertid...)Ang valg av maskin er jeg godt fornøyd med tume-maskina, men om den er "saliggjørende" vet jeg ikke for jeg har for lite å sammenligne med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondesen Posted August 20, 2018 Author Share Posted August 20, 2018 Stockland-maskinene er så vidt jeg vet ikke i produksjon mer, men delene selges så vidt jeg vet enda. Tenkte at det er en grunn for at de ikke er i produksjon mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 Ja, jeg tenkte mer i retning av ulike konsepter for å spre frøene, jeg tror ikke jeg ville ha anbefalt noen antikvitet som den som står hos naboen uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.