Gå til innhold

Krav til jordleier,- drift av areal.


ravi36

Anbefalte innlegg

Jeg har et småbruk som har vært leid ut i 18 år.  (Jordleie)  Opplever at det øker på med ugress som høymole, knappesiv m.m for hvert år som går.  På det meste av arealet blir det aldri fornyelse av enga.  Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart leietaker har ett ansvar for å holde jorda i hevd. Ut ifra hva du skriver så trur jeg bonden i grunn har nokk jord og det vises fort når en del av arealet ikke blir tatt vare. Blir ikke så nøye da. Bonden får areal tilskudd og slår graset ikk noe mer en der. Forpakt landet til en som virkelig treng det. Da blir det gjort ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innspill og kommentarer.  Hvis det ikke blir en klar forbedring med det første, så får nok en annen jorleier ta over.  Jeg har tatt opp saken, men litt for forsiktig.  Kommer til å være veldig tydelig når jeg nå tar det opp igjen.  Uansett hvem som får leie videre, så har jeg lært at en avtale bør være detaljert på hva man forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte problem med leiejord pga korte leieavtaler og usikkerhet, koster ganske mye å fornye og så miste arealet til noen andre... Kan rett og slett være en usikkerhet som gjør at det har blitt slik... Selv opplevd dette med å miste leiejord... 

Hvis det var jeg som leide arealet så hadde jeg satt pris på om utleier kom å hørte hvordan det sto til, istedenfor å bare miste arealet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nord er det helt vanlig med en leieavtale på 10 år eller lengere. Problemet viser seg heller at det er mange som karrer til seg alt for mye. Blir da bare en liten prosent andel av landet som blir ivaretatt. Da fór mangel ikke er der. Griskheten kan kalles. Det er flott med areal tilskudd osv. Flere eksempler her. Heldig vis begynner eierne av jorda { land }her oppe å skjønne tegninga. 

Blir bare dumt å kreve flere forhondvarsler. Når det har gått så langt at eier begynner å vippe på seg har dette vert ett vedvarende problem. Noe som bonden skulle ha sett og rettet for lenge siden

Oppfordrer alle land jord eiere til å tenke seg godt om hvem som blir gitt avtalen. Det er nødvendigvis ikke den største som er best. Tvert i mot 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...