Gå til innhold

Fundament til kraftfôrsilo


Anbefalte innlegg

Hei!

Grunnet opptrapping av mjølkeproduksjon ser jeg behovet for en ny og større kraftfôrsilo, problemet er bare(som sikkert hos mange) at det er mangel på egnede plasser å ha siloen. Hadde egentlig bestemt meg for å ha den på "framsida" av låven, men den ville da ha blitt midt inne i tunet med all trafikk og sjenanse det medfører. 

Fikk plutselig en ide om å mure opp ett fundament på 3,5×3,5 med stor gråstein på baksida av fjøset, som vil bli liggende i mellom ene fjøsmuren, en stor jordfast stein/fjell og ei gammel låvebru som er oppmura i samme stil. Vil det fungere eller vil "steinrøsa" bli for lealaus for å ha 8 tonn kraftfôr+silo oppå seg? Vil såklart støype 30 cm plate oppå "ura" å gjøre dette skikkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei, Tykkelse og størrelse på fundament kommer an på størrelse på kraftforsilo. Et fundament med tykkelse 300mm armert med dobbelt nett K-257 i underkant burde holde for å fordele kreftene. Hva det klarer å stå imot av velting/vindlast på silo blir et annet regnestykke. De som leverer siloen har antagelig svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å grave frem et ommråde innendørs på 2,5*2,5 meter, så får du inn en firkantsilo.
Da krever den ca 4 m takhøyde.
Alternativt 2*2 og 5 m høyde eller 3*3 og 3,5 m høyde for å få inn ca 8 tonn.

Det vil jo alt i alt bli en rimeligere løsning, men det krever jo at du har gulvplass ett eller anna sted.

Send meg gjerne en epost, så kan jeg lage ett oppsett til deg.

kde@rlteknikk.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...