Gå til innhold

Saltstein i utmark


Andyrz

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer på noe, saltstein i utmark er det egentlig lovlig lenger?

All form for fôring i utmark var jo forbudt pga cwd/skrantesjuke.

Lurer fordi jeg vet av en som legger ut saltstein til sau i utmarka nå og dette syns jeg er uhørt hvis det skulle vise seg og være forbudt enda, trenger ikke akkurat øke faren for spredning av dette, så er dette ulovlig?

På forhånd takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg funnet ut, og i realiteten er d jo da forbudt... 

 

"Ansamlinger av dyr gjør at sykdommen lettere spres mellom dyrene, og smittestoffer fra syke dyr vil forurense fôringsplassen. Derfor er det nå forbudt å legge ut fôr som tiltrekker seg hjortedyr i utmark og bruke saltslikkesteiner i sonen. Dette gjelder for alle dyr – også sau.

Unntak: Du kan legge ut slikkestein dersom den ikke er tilgjengelig for hjortedyr. Du kan også bruke slikkestein i en kort periode i forbindelse med for eksempel sanking, dersom du fjerner den umiddelbart etter bruk."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teksten du henviser til gjelder innenfor bekjempelsessonen for CWD. 

"Det er intet generelt forbud mot å legge ut saltslikkestein til sau, geit og storfe i hele landet. Det er likevel forbudt å legge ut slikkesteiner til slike dyr i sonene opprettet rundt Nordfjella og Selbu dersom slikkesteinen er tilgjengelig for hjortedyr. Det er også visse forbud og krav når det gjelder fôr som legges ut i sonene."

Fra soneforskriften:
"1.Nordfjella-sonen:a)kommunene Ulvik, Lærdal, Aurland og Hemsedalb)kommunene Eidfjord, Hol og Ål nord for riksvei 7.2.Selbu-sonen:a)kommunene Selbu, Klæbu, Trondheim, Tydal og Malvikb)kommunene Stjørdal og Meråker sør for elven Tevla og Stjørdalselvac)kommunen Melhus øst for elva Gaulad)kommunen Midtre Gauldal nord for elva Gaulae)kommunen Holtålen nord og øst for elva Gaula fra kommunegrensen mot Midtre Gauldal til Ålen sentrum, videre øst for riksvei 30 til kommunegrensen mot Rørosf)kommunen Røros øst for riksvei 30 fra kommunegrensen mot Holtålen til Glåmos, videre nord for fylkesvei 561 til Brekken, videre nord for riksvei 31 til riksgrensen i øst."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder kun i utmark i CWD-sonene på Nordfjella og Selbu, men det er kanskje der du har tilhold? I Nordfjella har det i samarbeid med mattilsynet vært forsøkt ulike grindløsninger for å kunne ha saltsteinplasser som ikke er tilgjengelige for rein, så det er ikke i realiteten forbudt - men akkurat i disse to områdene må man følge opp i henhold til unntaket som du refererer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det jo litt klarere, bare spekulerte egentlig jeg:) neida, bor ikke i noen av de cwd sonene, var bare mest ute etter å få oppklart det så jeg ikke sitter og grubler :)

Takk for svar alle sammen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...