Gå til innhold

Valg av slepeslåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe slåmaskin til sesongen.Har fått pris på 4 forskjellige merker; kverneland, jf-stoll, kuhn og krone. Prisen varierte med max femtusen, så den er ikke avgjørende.

Det er ei 2,8 meters slepemaskin det er snakk om som skal kjøres i litt variert terreng med 100hk traktor.

Vil ha synspunkter på fordeler og ulemper med de ulike maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Hei!

Vurderer å kjøpe slåmaskin til sesongen.Har fått pris på 4 forskjellige merker\; kverneland, jf-stoll, kuhn og krone. Prisen varierte med max femtusen, så den er ikke avgjørende.

Det er ei 2,8 meters slepemaskin det er snakk om som skal kjøres i litt variert terreng med 100hk traktor.

Vil ha synspunkter på fordeler og ulemper med de ulike maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1

kan i hvertfall gå god for kuhn. har kjørt kuhn FC 250 G på 100 hk mf i flere år,uten problemer. maskina er tung og ligger stødig nedpå i høy fart, og gjør en bra jobb både i bratte bakker og på flate jorder. ville vel kanskje styrt unna kverneland nå, i og med at kuhn har kjøpt opp kverneland sin grasavdeling...

Kuhn er i hvertfall bunnsolide maskiner som varer tilnærmet \&quot\;evig\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Har både 1000 og 540, men fikk høre at maskinene levertes normalt med 540. Kverneland og JF-stoll kan ihvertfall dreves om på enkelt vis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Det var vel forresten bare kverneland presser og pakkere som er som er solgt til Bucher Industries AG som videre eier kuhn. Slåmaskinene skal så vidt jeg vet fortsatt produseres som kverneland!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kverneland maskienene er enkle å gire om, det er bare å snu gearboksen framme, eller er dette greie maskiner hvis du skal kjøpe ny så kan dette være en god maskin, har kommet en del ombygginger på disse maskinene siden de kom men nå skal de være i bra stand. ellers så kan jeg jo anbefale en john deere 530 slåmaskin, men denne er litt dyrere også er den 3 meter. men et absolutt bra kjøp!! den kan leveres med hydr. stybbhøyde regulering, noe som er utrolig praktisk og har ikke fått med meg at noen andre merker kan levere dette!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1

skulle eg valt mello kuhn og kvernland ville eg valt kvernland. det er lette og gode marskiner eg

har hatt to stykker av de, den siste er ei senter marskin. det kan være lurt med større hjul en orginal hjula,hvist en har bere svk jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Har selv skaffet oss en pent brukt Kuhn med 2,80 bredde.Fikk den like før jul så vi har ingen erfaringer med den ennå.

2.80 fås kun i gruppen \&quot\;lettslep\&quot\; hos Kuhn og den veier da 1425kg.FC250G er faktisk ca.300kg tyngre en TG283.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi kjøpte Kverneland 4228 (2,8m) med belte i fjor og er etter en sesong fornøyde med det. Vi får håpe vi er like fornøyde etter årests sesong.

Det er er en relativt lett maskin som blir levert med breie dekk (380mm), noe som passer oss bra her på vestlandet med mye regn. Vi har kjørt den på 1000 omdreininger da vi startet slåtten i fjor med en 90hk traktor. Den blir nok stilt om til 540 i år. Men det skal være en enkel sak i følge innstruksjonsboka.

Kan for ordensskyld legge til at vi presset ca 6000 baller i fjor så maskinen har nok gått noen mål.

De andre merkene er nok også gode maskiner men de har jeg ikke noen kjenskap til.

 

Lykke til med valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre_m_1

Kjøpte også kverneland 4228 til 2008 sesongen.

Har vært meget fornøyd ,bare pass på å kjøp

høyere slepesko.Har prøvd maskina mi med både

40mm og 80mm.Anbefaler 80 (stubbhøyde på 11 cm).

Da slipper du å frese jord og stein.

Jeg har en 100 hk traktor og har kjørt på pto 1000.Skal prøve å snu girkassa for å få senka turtallet på traktoren ,men mistenker at det kan bli litt for tungt.Syns maskina følger terrenget meget bra og får graset unna seg selv ved høy hastighet/stor avling.Er vel solgt endel av den nye 4200 serien til kverneland og noen av de første har vel hatt litt tull. Dette har Felleskjøpet ordnet opp i (har vært en tilbakekalling/oppgradering av de første).

Min vurdering av de forsjellige merkene er slik.

Kverneland=solid slåttebjelke med \&quot\;riktig\&quot\; konstruksjon.

Kuhn=grei maskin men liker ikke slåttebjelken som er full av små pinion drev.

JF=bra maskin ,men dyre deler.

Krone=Ingen erfaring ,få solgte? deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Heller nok mot å kjøpe ei ny kverneland 4228. Ser at flere har gode erfaringer med den. Vet at det var litt tull først denne serien kom, men det er vel opprettet forlengst. Dessuten kom kverneland best ut i pris, mens krone var dyrest. Forøvrig tror jeg at krone er ei bra maskin, kjenner en som har krone og er kjempefornøyd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du skal kun kjøpe PØTTINGER elles så blir du aldri for nøyd ..kjøer du med desse andre merkene så er det kuhn som kommer op mot Pøttingeren. kjøp en 307`r og du vil aldri trege.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en Kuhn FC 283 TG.

 

http://eiksenteret.com/eik/produktkatalog/hovedmeny_2008/05_gras/04_kuhn_slaamaskin_lettslep

 

Vi er tre bønder som eier den sammen. Har brukt den i 4 eller 5 sesonger nå og slår tilsammen ca 1400 mål i sesongen med den. Bortsett fra èn slepesko, har vi kun byttet kniver og olje på den. Har 100hk til å dra den med. Kjører på økonomihastighet uten problemer. Synes maskinen er veldig lettkjørt og lett å vedlikeholde. Kun tre smørenippler i tillegg til akslingene. Hvis jeg skal bytte slåmaskinen, vil det bare bli til den breieste modellen. Er veldig fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...