Gå til innhold

Såmaskin til gressvekster.


leopoldus

Anbefalte innlegg

Er på leit etter en brukbar såmaskin som kan så vanlige gressfrøblandinger og raigras. Har erfart at enkle gressfrømaskiner ikke takler raigras så godt. er snakk om en brukt maskin så billig så mulig. Er tale om små areal så ønsker ikke bruke mye penger på dette. Er f.eks disse gamle Stokland maskinene brukbare? Ser mange tilsalgs for ca 5000 +-. Trenger ikke vere mer enn 2-2,5 m bred. Noen med erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fiona grassåmaskin, men har brukt kunstgjødselsprederen til å så frøblandinger i mange år, mest timotei og bladfaks, Med meget godt resultat. Fyller opp mengden jeg vil så, åpner opp sprederen litt så jeg ser det kommer ut noe og kjører i ring til sprederen er tom. Egentlig kjører jeg vel over stykket 2-3 ganger før sprederen er tom. Veldig raskt og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel vere minimalt med åpning da på småfrø som timotei? Skal vurdere dette. Kunstgjødselspreder har jeg og nøyaktigheten av såinga er ikke så enormt viktig for meg. Har kun grasvekster som vekstskifte med potet/grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med disse sjøl, men naboen har sådd alt gras med denne siden Tidenes Morgen [tm] og han skryter i allefall av den. Da sett opp mot alder, nøyaktighet, størrelse... For den har åpenbart sine begrensninger. Med de priser som opereres med på grasfrø synes i allefall jeg det er litt mer spiselig å radså enn å bare strø det "tilfeldig" utover. Har selv ei lita hendig Tume grasfrømaskin som bare legger frøet på bakken og roter over med en harvtind, og har også tilgang på 6m ugrasharv med såfrøaggregat. Alt dette fungerer helt greit, det er litt etter hvilke mengder det er snakk om. Om en må ut med 5 kg pr daa eller det holder med anbefalte 3 kg pr daa utgjør en del om en fordeler det på mange mål over mange år. Skal en så lite areal og får lite frø i maskina er jo ikke Tume-maskina god heller, for der blir det fort tomt på ei side om det er sneihalling. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...