Gå til innhold

Våronnarbeid potet og jordbær?


Patatina

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er helt ny på forumet her, og håper jeg kan få litt hjelp, selv om jeg spør mye dumt. Jeg har nemlig null erfaring fra gård og kan så og si ingenting om gårdsdrift. Jeg kan noe om plantebiologi, og plantesykdommer, og litt om husdyr og "thats it". Jeg går på høyskole, og studerer agronomi, og nå har vi fått i oppgave å skrive om feltmekaniseringen i to valgfrie produksjoner. Jeg har valgt poteter, og jordbær. Da skal vi gjerne skrive om maskinene som skal brukes til dette og instillingene som trengs til de produksjonene. Jeg har spurt foreleseren og han sier jeg finner svar i litteratur, men det gjør jeg ikke.. hvertfall ikke slik jeg søker nå. Instillingene på maskinene skal jeg klare å finne frem til, og noe av det skal vi også lære senere.

Jeg lurer på rekkefølgen i våronnarbeidet, og egentlig hva som går inn under dette? Siden poteter skal litt dypere og er såpass store så settes de neppe med såmaskiner? Eller må det spesielle såmaskiner til? Foreldrene mine har en liten flekk med jorde som de har poteter i. Her pløyer de manuelt og plukker rot-ugresset manuelt før de har potetene i jorden, og så gjør de ikke mere med dem, men det er helt garantert ikke slik det gjøres i produksjon.

Jeg vet jordbær er flerårige, men det trenges vel en del jordarbeiding når man bytter de ut, eller ved nyetablering? Hva mere? De er jo utsatt for mange sykdommer og tåler ikke fukt så godt, men jeg forstår at drenering er mere høstonnsarbeid? Mener også at de ofte tar litt tid å etablere seg, og da tipper jeg at ugress kan være et problem. Harver man før man sår eller etter, men før jordbæra evt. kommer opp? Eller sprayer man?

Kunne selvfølgelig spurt noen i klassen, men hun jeg står nærmest har så og si meldt seg ut, og de andre har mye erfaring, så jeg føler meg skikkelig dum. Det gjør jeg egentlig her også, men her er jeg iallefall anonym. Håper noen her kan gi meg en liten pekepinn, og håper ikke det ble for mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jordbær har jeg ikke stort greie på, men driver selv med poteter. Sjekk disse filmene for å få litt forståelse for hvilke maskiner som brukes. "Såmaskinen" for poteter kalles potetsetter og er bygd opp helt annerledes enn en vanlig såmaskin.

Jordarbeidinga varierer med hvor du er i landet. I Solør pløyer de og freser med horisontalfres eller drillfres rett på pløgsla som regel. Deretter setter de poteter der de har frest (noen har fres på setteren). På Hedmarken og andre steder med mye stein kjøres det med steinstrenglegger før setting i tillegg.

Potetsetting:

 

Potetopptak (høsting):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar :).

Tenker jeg går ut fra jorden her på Hedmarken. Så da blir gangen i det noe ala dette?

Steinstrenglegger > Drillfres > Settemaskin > Gjødsling > Spraying (ugress/skadedyr) > Risbrenning > Høsting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...