Gå til innhold

rive??????


Gjest

Anbefalte innlegg

hei... lurer på å kjøpe meg ei rake til å gå rundt med, holder til i ei bygd på vestlandet der bøndene har begynt å fårstå at di vil raka graset i sammen før pressing.. men de er ingen i bygdå så har raka enndå, kun slåmaskin me bx band å då blir kje rundballan skikkelig tørre... driver sjøl åg slår for ein som eg kjenner som presser i bygdå... trur dåkke de hadde vore ein god ide for meg å kjøpt meg raka til 100 000 til og kjøre rundt med?? kva kan eg ta i timen eller målet?? er klar over at han med pressa vil tjene mest på de men.. har jo sjøl ein tanke om å kjøpe presse om ett par år.. og så kan de vere greit å vere den første i bygda så kjøper rive hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei... lurer på å kjøpe meg ei rake til å gå rundt med, holder til i ei bygd på vestlandet der bøndene har begynt å fårstå at di vil raka graset i sammen før pressing.. men de er ingen i bygdå så har raka enndå, kun slåmaskin me bx band å då blir kje rundballan skikkelig tørre... driver sjøl åg slår for ein som eg kjenner som presser i bygdå... trur dåkke de hadde vore ein god ide for meg å kjøpt meg raka til 100 000 til og kjøre rundt med?? kva kan eg ta i timen eller målet?? er klar over at han med pressa vil tjene mest på de men.. har jo sjøl ein tanke om å kjøpe presse om ett par år.. og så kan de vere greit å vere den første i bygda så kjøper rive hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
du bør ha 650 kr i timen for riven, helst mere, dette er et forholdsvis dyrt redskap med stor kapasitet som en får lite timer på i løpet av en sesong, til gjengjeld så har di som regel lang levetid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fusjon_2_1
Hei eg meine du bør kjøpe ei krone rive å prøve å gå rundt me den. hadde toke 500 kr i time me den, kan i kj ta nåke meir dei første åra får då skremmer du bøndene av.... men har du masse myr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Om du først kjøper ei samlerive, kjøp ei som er tilstrekkelig brei. De fleste slåmaskiner er idag 3 meter, noen mer. Du bør kunne samle 3 strenger, da bør riva hvertfall ta 8 meter. Du kan selvsagt kjøre uavhengeig av strengene, men det er veldig realt å kjøre midt over strengen. Når det gjelder type rive, får du stort sett det du betaler for trur jeg. Noen av de nyere har oljedrift, dvs med egen tank og slanger til drift, (som på mange vedkløyvere) Dette er kjekt, mindre akslinger å smøre og ikke broblem med å løfte rotorene på tverrteiger, svinger mm. Men det koster. Han som raker for meg har ei Kuhn-rive på 9,5 meter, og den har overlegen kapasitet, og virker veldig solid. Men timetallet blir ikke mye, så du bør ha noen mål å kjøre over. Jeg betaler 750 kr i timen, og synes det er billig mot å ha slikt utstyr sjøl. Store rotorer gjør at du kan ha stor kapasitet, men transporthøgden blir voldsom. Å kunne stille bredden er fint, særlig om det er ønskelig å regulere bredden på strengen. Finsnitter liker godt så smal streng som mulig,(greier da svinger greit, og større fleksibilitet med kjøringa,) men ei rundballepresse vil gjerne ha en streng på ca 1.3-1,4 meter, for å slippe pendling. Det er en del brukte river til salgs i Sverige og Danmark trur jeg. Kronekursen er gunstig særlig til Sverige for tida. Ville heller kjøpt ei brukt \&quot\;premium\&quot\; rive til 100.000, enn ei ny av simpleste sort. Isåfall er det greit å handle med en seriøs forhandler, det er igrunn ganske greit synes jeg. Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Skal kjøpe ny rive selv, evt fint brukt. Solgte min gamle claas rive før vintern og jeg var fornøyd med claas. Nå står det egentlig mellom pöttinger, claas og krone.

 

Idefox: hva er så spessielt med krone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...