Gå til innhold

Bygge om grisefjøs til oksefjøs rimelig


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en grisefjøs fra 1989 som har stått tom i flere år , driver i dag med storfe i en annen fjøs men her er det nå helt fult og eg trenger mer plass. Har en ide om å bygge om denne fjøsen og bygge på den litt i lengderetningen   så det blir plass til flere dyr og eit skikkelig rom til  forlager.

Bygget er i dag 10 m bredde og 12 m lengde . tenkte bygge på det så det blir ca 25m langt (kan bygge på enda mer i lengderetningen senere om det blir behov )  Det eg lurer på er hva den gunstigeste planløsningen på eit slikt fjøs er og om noen har bygd om eit slikt fjøs kan komme med tips og erfaringer.

Eg ser for meg ha forbrett på 2 m bredde i mitten av fjøset  (bruke minilaster kjøre inn silo)  og fullspaltebinger på begge sider. Blir storfe i størrelsen 200- 800kg i disse bingene . hvor mange dyr kan eg få inn i denne fjøsen ca med en slik løsning og er dette en grei løsning eller bør eg vurdere annen løsning på bingene? Skal gjøre alt av bygginga sjølv utenom eletrisk og ha med en snekker for å reise hovedelen av påbygget. håper holde kostnaden nede  da det ikkje er rom for så store invisteringer  enda da eg har pusset opp mye annet av bygninger siste 2 årene og fornyet maskinparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Om du har god tilgang på halm kan det være et alternativ å støpe gulv med drenering og bruke talle. Forholdsvis billig å bygge, 

Fullspalt fungerer bra når det fungerer, men så fort det tetter seg med fôrrester er det gjort. Min erfaring er da at oksene fort blir skittene. Godt kuttet fôr er et must spør du meg om man har full spalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan egentlig regne deg frem til dette ved å se tabellene i veillederen til Mattilsynet:

https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_om_hold_av_storfe.1853/binary/Veileder%20om%20hold%20av%20storfe

Hvis du baserer deg på spaltebinger og har 8m bredde til binger (10m bredde minus 2 m fôrbrett) har du 8 kvm pr meter fjøslengde. F.eks bygger du en rullerende løsning (yngste dyr i en ende, og gradvis større binger dess nærmere utlastingsrampa dvs plass for større og større dyr). Snittstørrelsen i fjøset (i de midtre bingene) vil være ca 450 kg som krever 2.80 kvm/dyr. Med 25m fjøslengde har du da plass til ca 70 dyr. Har ikke finregna på hvordan dette går opp med krav til eteplass osv. Men grovt regna skal det bli i snitt 2.8 okser pr meter fjøs, og 2 meter fôrbrett pr meter fjøs (dobbelt) dvs rikelig med fôrbrettplass. 

Vil fortsatt anbefale deg å få en fjøstegner til å se på løsninga sammen med deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei .  Halm er av flere grunner ikkje aktuelt . Eg bor på vestlandet og må kjøpe halm og få det fraktet hit noko som er dyrt , eg ønsker også utnytte gjødsellen fra dyra da eg har rikelig med spredeareal her i området hos meg selv og hos en nabo eg driver sammarbeid med  , det er og gjødsellager tilknyttet bygget. Eg presser alt graset i rundballer , bruker en orkel 1260 presse . Pressa kutter graset bra synes eg men om dei begynner dra inn gras kan det kanskje vere en løsning å kjøpe en  serigstad rundballekutter for å få kuttet graset enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en serigstad i eget fjøs, dette er til sau. Veldig fornøyd med denne. Litt avhengig av hvordan du har fôringa på oksene, men mange ordner seg jo så de kan kjøre inn hel ball til storfe. Men om du er avhengig av å fôre med grabb/trillebår er det åpenbare fordeler med en river/kutter både i forhold til arbeidsmengde og fôrkvalitet. Og som du sier, at de drar inn mindre. Min erfaring er at søl med fôr gjerne handler mer (men ikke bare) om innredningsløsning enn fôrtype og kutting. Med riktig åpning i innredning blir dyra i større grad stående i fronten å spise kontra å flytte seg frem og tilbake og mellom plasser. Ro i fjøset er også viktig, dvs at de ikke krangler om eteplassene. 

Fikk forøvrig regna på spalteplank i fjøs til ammekyr senest i går, var to alternativer - vanlig tonnsplanker (3-spalt) og de som tåler 4 tonn (6-spalt). Sistnevnte kom ut marginalt dyrere, og har større lysåpning. Samme spaltebredde men 2 cm smalere selve planken mellom. I tillegg gir det mulighet for å skrape spaltene med traktor om en har port i enden og mulighet til å stenge bort dyra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...