Gå til innhold

Sagflis som underlag til sau


Lie

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å bruke sagflis som underlag til sau som jeg da skifter ut når det er nødvendig. Isteden for talle med halm. Noen som har prøvd eller bruker det? Har et gammelt fjøs som jeg må bære ut talla manuelt og da hadde det vært lettere med flis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en del ulike løsninger for talle/djupstrø i binger, først og fremst ifb med lamming eller blålam"produksjon". Erfaringa er at det blir rimelig hardt og komprimert, og armert med fôrrester nesten uansett hvordan en gjør det. Det burde være et forbud mot å sette "tett underlag til sau" og "lett" i samme setning. Plages mye med gjødseltrekket i kaldt vær jeg også, men foretrekker å spyle gjødseltrekk på mildværsdager kontra å lempe talle/djupstrø. Men ja, flis kan være godt underlag til sau. Jeg tror nok heller jeg ville ha satsa på djupstrø og la det bygge seg opp, istedet for å fli ofte. Eventuelt, hvis du kan bygge et skille i bingen så de har et liggeområde og et litt avsperret område foran fôrbrett/drikkekar/drikkenippel, så er det jo der det blir opptråkka/fuktig. Men anbefaler å tenke på løsninger for å bygge drenerende golv. Selv om det må demonteres og kjøres ut med trillebår er det mindre prakk å lempe ut ren skit som ikke har blitt komprimert, enn "fôrrestarmert strø/møkk".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...