Gå til innhold

Feil med turteller Valtra 6200


Wagoneer_1

Anbefalte innlegg

Har en valtra 6200 som jeg akkurat har byttet dynamo på. Brukte den ca 1 time etter byttet så sluttet turteller og virke. Har sjekket ledning fra dynamo til turteller.
Det som er litt rart er at hvis jeg lar den stå til neste dag og starter den så fungerer turteller i ca 5 sekunder. Hvis jeg stopper traktor og starter den igjen med en gang er det ikke liv i turteller i heletatt. 
Er det noen som vet hva som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du har strammet reimen hardt nok etter at du byttet dynamo.

Feilen kan også være at du har feilkobling på ladelampen. Tror at det også kan gi utslag på turtallet.

Turtellere (tachometer) av enkelte typer kan ha en motstand eller en lampe tilkoblet.

Du bør se om du finner det elektriske koblingsskjema for å se hvilke komponenter som hører til.

På min gamle MF er det noe som heter for "idle speed bulb".

Dette er en lampe som skal lyse på tomgangs turtall og som slukker når turtallet stiger.

Mener å huske, men korriger meg gjerne, at du skal kunne måle spenningen på tachometret,

mellom dynamo (W) og enten jording eller 12V pluss.

Du skal kunne se at spenningen forandrer seg ved turtallsendring.

Det er som regel en del plugger på ledningen fra dynamo og inn til tacho enheten,

det kan være dårlig kontakt som gjør at du mister "turtallet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått montert inn den gammle dynamoen igjæn. Nå fungerer turteller som normalt. Så da er det vell et eller annet som er feil med den nye. Startet opp idag før jeg byttet tilbake til den gammle. Da fungerte turteller i kansje 2 minutt før den ble helt død igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...