Gå til innhold

rundballhenger/maskinhenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt rundballe på maskintralle og vanlig henger. Personlig vil jeg si at forskjellen ikke er så altfor stor. Kjørte selv en Kane maskintralle. Eneste ulempen slik jeg ser det, er at de to bakerste ballene kan være litt vanskelig å stable/laste av grunnet feste til kjørebruene. Men fordel med lavere lastehøyde. De 2 ballene bakerst ligger heller ikke helt fast forover, grunnet hengerens oppbygning. Da kjørte jeg med 1.25 baller. Fordelen er at da har du plass til å kjøre større halmballer ol. på samme tralle. Naboen har kjørt med samme henger og samla halm på 1.40. Får uten problemer 14 baller oppi...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kamerat brukar også maskinhengar til å køyre ut vedpallar. Då kan han køyre utan lastar og lesse/losse med pallegaffel på trepunkten. Smidig og oversiktlig. Dessuten meiner han at masinhengaren trillar lettare enn den vanlege hengaren langs veg, fordi dekktypen ikkje er kompromiss for å køyre \&quot\;offroad\&quot\;, men laga primært for \&quot\;onroad\&quot\;..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dumt og bruke manfoldige tusen ekstra på en maskin henger hvis man ikke har graver eller andre maskiner og flytte da, men ville valgt maskin henger hvis lomme boka strekker til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ja, man kjøper vel ikke en maskintralle kun for balletransport? Ei maskintralle veier mye mer --&gt\; Krever mer trekkraft for å trekke likt antall baller... Bedre å kjøpe en større rundballehenger med plass til flere. Eller evt bare rundballegrinder til kornhengeren. Kanskje mest økonomisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis kjører vi 8 rundballer på hengern vår 6 nede 2 oppå, har tenkt på og laget rundball grind slik att d går annt og kjøre 12 baller, har hvert litt greit og kunne kjøre bortimot 20 baller sammtidig på en rundballhenger. men da tror jeg 90 hk JD 6220 har fått litt problemer =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest A.olsen_1
vurderer og kjøpe en 4 akslet lastebilhenger , for og frakte rundballer, men er litt usikker om bremsene går og bygge om, da jeg ikke har luftbrems på traktoren.. er god plass på en slik henger,, ca 17 baller 1.25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du mister mye, kanskje all tyngde på kroken med rundballegrind. Mye vanskeligere å kjøre og den blir også lett ulovelig fordi traktoren blir for lett i forhold til hengeren (mister et par tonn vektoverføring fra hengeren.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...