Gå til innhold

Ny bruker og nyinnkjøpt traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei tenkte jeg skulle registere en bruker her først som sist. har hatt mye nytte av å lese på forumet her i enkelte problemstillinger tidligere og nå som jeg gikk til innkjøp av traktor igjen så blir det sikkert ikke mindre behov. :) 

Etter å ha hatt noen gamle, slitne 70-80 talls maskiner tidligere til min enkle bruk (har hverken gård eller kjører profesjonelt) til snøbrøyting på egne eiendommer ++  samt litt hjelp til løfting etc, så så jeg meg lei på det og bestemte meg for å finne en noe nyere, enkel traktor med lite timer. Endte på en 4 år gammel Zetor Proxima 65. er langt i fra det råeste, og nesten ribbet for elektroniske dingser, men har følelsen av at det er mye traktor for pengene. ihvertfall til min bruk. 

noen som har noen erfaringer med disse de kan dele som er verdt å vite? (trenger ikke en lekse på hvorfor jeg ikke kjøpte JD eller NH etc. ;) ) 

en tanke jeg har gjort meg er at det kunne vært behagelig med et skjær, da skuffa er litt klønete enkelte plasser. jeg har strøkasse i 3 punkten, og har behov for lasteren til stadighet, så er det noe sjakktrekk å sette det på lasteren? det vil ikke være snakk om kjøring på vei, eller i høy hastighet. evt i kombinasjon med laster-støtter?  

ha en fortsatt fin dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte litt på en sånn, alternativt en rett skjær med vending. men den v-plogen vil jo være like tøff mot lasteren, eller er ikke dette så risikabelt med nyere lastere og i lav fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst påkjenning sideveis, altså lasteren er beregna for å løfte opp/ned. Kjører du feks med et 3 meters skjær, og du hekter fast skjæret på en av sidene, er det gode muligheter for å bøye lasteren sideveis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysikken rundt dette skjønner jeg. Derfor lurte jeg på om det da kan være noen ide i å montere lasterstøtter fra front på traktoren?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er billigere å finne et brukt snøskjær med skyveramme, har det ikke løft, kan du bruke en kjetting fra lasteren til skjæret, slik at lasteren brukes kun til løft. Skyveramma er festa i trekkroken bak, og låddramma framme.  Ved bråstopp,  vil smellen komme i trekkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...