Gå til innhold

kverneland 4032C+100hk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter brukt slåmaskin. Har sett på en kverneland taarup 4032C. Er dette en ok maskin? Skall brukes på ca 700-800 mål/år. Tror dere at det er nokk med en 100hk traktor for å dra men med? New Holland TLA. Har noen bakker, men ikke kjempebratt. Noen med erfaring med denne kombinasjonen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1
Er på utkikk etter brukt slåmaskin. Har sett på en kverneland taarup 4032C. Er dette en ok maskin? Skall brukes på ca 700-800 mål/år. Tror dere at det er nokk med en 100hk traktor for å dra men med? New Holland TLA. Har noen bakker, men ikke kjempebratt. Noen med erfaring med denne kombinasjonen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har selv nesten likt utstyr som der du tenke på å handle. Har ein tl 100 med taarup 4028 noe smalere men også lettere å dra.. Går fint så lenge det er flatt å ikkje alt for masse gras... Skrudde traktoren opp nå før andre slåtten å det hjalp men e fremdeles på kanten når det blir bratt...så det skulle vore veldig flatt før eg hadde gått for 3,20...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne kombinasjonen skal fungere bra. Kjører selv John Deere 5820 (90 hk) med Kuhn FC 300. Den er 3 meter bred, og er nok av de tyngre maskinene å dra. Veier ca. 2 tonn. Greier å holde 6-7 km/t i motbakkene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å kjøre denne kombinasjonen effektmessig. Det største problemet er faktisk oljekapasitet på hydraulikken og mangel av hurtiggir. Den store hydraulikksylinderen på sentermaskinen har stort volum. Med eit langt drag og krappe svinger må du i krappe svingar trå inn kløtsjen for å få det til å gå sakte nok til at sylinderen på draget klarer å svinge fort nok. Senker du turtalet går jo hydraulikken på denne traktoren tregt. Min erfaring: På store fine teiger ingen problem. klarer ganske bratte bakker før det går for seint.På små og kronglete stykker føretrekker eg vanleg sidemontert drag, og med ein billeg centerline gps, kva skal du då med sentermaskin? Tyngre, ein girkasse ekstra og ein ptoaksel ekstra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1

Takk for tilbakemeldinger.

Skall som sakt se på en brukt maskin ca 2003 mod. Har lite erfaring med slåmaskin, så lurer litt på hva som er lurt og se etter?

Skjønner at gearkasser og lager er lurt og sjekke å kansje om det er nokk olje i knivbjelke, men er det noe mer dere ville ha sjekket?

 

Maskinen står hos forhandler, er det mulig og få de til å gi en garanti på en så gammel maskin? Kjedelig om den bryter sammen etter 1-2 dager i 1. slåtten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket undersiden av knivbjelken. Den sier mye om hvilke forhold maskinen har gått under, og om den har gått på steinrik mark som gir større slitasje på bjelken. Jeg ville også sjekket tilstanden på stengelbehandleren. Vet du hvem som har hatt denne maskinen før? Hvor mange dekar den har gått på? Siden det er en sentermaskin, har den da gått i entreprenørkjøring? Tror nok du klarer deg med 100 hk, men i bakkene vil du nok savne flere hurtiggir eller trinnløs. Har erfart at du greier deg med 70 hk på en 3m sentermontert maskin, men fort går det ikke når det blir litt bakkete... Er det slikkelig bratt og mye gras kan du bare glemme det!. Men med 100 hk går det nok. Er enig med Rune i det han skriver, men er jordene humpete og ujevne må du kjøre sakte uansett bredde på maskinen. Da utnytter du traktoren bedre med en 3,2m enn en 2,8m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...