Gå til innhold

NKS eller kvit spælsau?


Lie

Anbefalte innlegg

Forskjellene er vel utjevnet en del, og med unntak av litt bedre flokkegenskaper, litt sterkere moregenskaper og litt enklere lamming hos spæl - mot litt bedre tilvekst og kjøttfylde hos NKS, er det vel snart større forskjell mellom to NKS flokker og to spæl-flokker, enn forskjell mellom NKS og spæl.

Bruker å si at en bør satse på den rasen der en har best tilgang på gode avlsværer lokalt. Jeg har i allefall stor tro på den avlsfremgangen man får til på sau og synes jeg ser forbedringer fra generasjon til generasjon. Så er det selvsagt forskjell på om en skal ha 10 sauer i ei trø for å beite ned gamle beiter, kontra å satse på sau. De beste produksjonssauene jeg har hatt var nok 1. og 2.generasjons krysninger dvs 1/2 og 1/4 spæl. Hvis jeg skulle drive kun med sau bare for å produsere og ikke bry meg om avl (er nok en del av drivkrafta for min del i allefall) tror jeg at jeg ville ha satsa på ei besetning med ca 1/4 rein NKS med avlsmål kjøttfylde, som ble kryssa med spæl god på moregenskap, og sette på døtre etter disse som ble para med kjøtt NKS.

Men da må en holde tunga rett i munnen, og passe på både reinrase NKS-avl og krysningsavl OG sørge for at en har tilgang til gode værer av begge raser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O tilskuddet på lam er avhengig av god klassifisering. Skal en ha lett fødsel/selvhjelpne søyer,er spæl et godt valg. Setter du fokus på godt betalte slakt, skal du ha NKS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en DRIVER med sau, er det ikke noe problem å klare kravene for kvalitetstilskudd uansett om en har spæl eller NKS. Hvis en HAR sau, kan en slite med begge raser. Likeledes er det forskjell innad i rasene, hvis en sammenligner beste og dårligste delindeks for kjøtt for NKS værer avkomstgransket sist vinter, skiller det 3 kjøttklasser (dvs R+, R, R-). Avler en feil, gir det fort utslag, spesielt i bruksbesetninger der en bruker kun 1 vær pr år. Hører mange snakker om fødselshjelp på NKS, har ikke hatt ei våkenatt på 3 år og trenger kanskje å hjelpe ca 5% av søyene i besetning på 100 vfs. Det handler stort sett om å notere, og være kynisk når en leser notatene. Problemer serveres fortrinnsvis med poteter og saus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...