Gå til innhold

lastebilkran på traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hverken traktor eller kran, men ser at behovet for traktor med kran kommer og har begynt å titte på brukt-annonser. Der ser jeg at utvalget av kran til traktor er ganske smått i forhold til utvalget av kraner til lastebil. Kan lastebilkran monteres på traktor? Hva må evt til for at det skal la seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer seg vel med frontlaster. Løftehøyder på 3,5-5 på dagens lastere. Hva slags spesielt arbeid er det du skal i gang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest traktorbonde

Sjekk med Vikinglaft AS på Oppdal, de har valtra/john deere som er oppbygd med lastebilkraner. Brukes til transport/montering av tømmerhus/hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne diskusjonen på et nettforum

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16603

Lasteapparat er vel og bra, men ingen tvil om at en utskytbar kranarm er et helt annet verktøy enn et lasteapparat til mange operasjoner. Vektfordeling sideveis ser ut til å være utfordringen, dvs at en ikke kan regne med å bruke krana som om den var montert på et større/lengre kjøretøy, får ikke stabilitet nok til å løfte tungt rett ut til siden. Det snakkes om 15 grader i hver retning, dvs i praksis en arbeidssektor på 30 grader. Som sikkert holder til f.eks å løfte takstoler eller lignende. Kommer nok også an på størrelsen på traktoren. En annen utfordring ser ut til å være arbeidstrykket på hydr.pumpa, der bl.a HIAB oppgir 30L/min@180 bar, noe som muligens ikke passer 100% til alle traktorer (gløttet litt i manualen til valtra 900 som jeg hadde på skrivebordet, der ser dette ut til å stemme veldig godt)

Morsomt prosjekt, nesten rart det ikke står en sånn i hver ei bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at frontmontert kran vil være mer stabilt. Men det gir jo litt lang arm om man skal laste på henger uten å koble av hengeren. Men den ekstra stabiliteten veier kanskje opp for den ekstra armlengden?

Synd tråden på maskinistforumet ikke har med sluttresultatet. Den viser i allefall at det er mulig, og at man må lære seg å sveise. Eller kanskje dette er en løsning? http://en.jake.fi/126

Eller er det slik at bakmontert kran (med støttebein) hindrer at man får kjørt med henger? I så fall blir jo hele poenget med bakmontert kran borte.

Jeg merker jeg sliter litt med å forstå hvorfor en kran montert på traktor skulle tåle mindre sideveis utstrekk enn den samme krana på en lastebil, forutsatt at man tar støttebeina like langt ut og henger på lodd slik at kjøretøyvekten blir den samme. (Lastebiler er jo stadig tomme på et eller annet  tidspunkt i forbindelse på lasting / lossing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...