Daggi_1 Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 Hei Jeg skal ta over et mindre småbruk med et betongfjøs.Betongfjøset skal brukes til mekkeverksted og snikker verksted osv...Fjøset har stått tomt i 30 år, og det har vært ryddet vekk nesten all møkk og skit også i de årene det har stått ubrukt, bare noe møkkrester oppetter vegger og tak.Det er en noe synlig rust, og fjøsinnreding som står der har rustet en del.Det er vel noen gasser i kumøkk som gjør at stål ruster hurtigt, men etter alle de årene uten drift og møkk i løa så burde vel det være ok nå?Tenker da på at jeg skal ha inn utstyr og maskiner som jeg ikke vil skal ruste..Noen som vet noe om dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skjortebonden Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 Er jo luftfuktigheten sammen med temperaturen som primært styrer rustdannelsen. Rester av ammoniakk mm utgjør vel ikke stor andel. Du må nok inn med en avfukter om du skal få det bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HansA Posted October 17, 2017 Share Posted October 17, 2017 Amoniakken sitter i betongen. Jeg har søkt, uten hell, på forsvarlige kjemiske prosesser for å nøytralisere den. Har endt opp med å bruke Jotun Sperregrunning. Det har fungert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Daniel Posted October 18, 2017 Share Posted October 18, 2017 Om du ordner deg med skikkelig ventilasjon og evt. luftavfuktning, så skal det der gå veldig bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggi_1 Posted October 18, 2017 Author Share Posted October 18, 2017 Takk for svar, løa er ganske tørr, men ser den kommer inn vann i et hjørne, så får tette den og se om en må ha på noe maling etterjvert da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.