Gå til innhold

Traktorhengere Orkel vs Metsjø


Rune

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har erfaring med disse traktorhengerene?

Vurderer en Orkel TT130 eller en Metsjø Metamid.

Prisen på disse er ca lik men:

Orkel har nesten 2 tonn mer lastevekt. 13t lastevekt mot 14t totalvekt på Metsjø.

Orkel har 80 Cm lengre plan.

Orkel har innvendig, nedfellbare surrekroker.

Orkel har et godt navn og høy bruktpris.

Samme dekk på begge hengere, 505/50-17 Radial (MS)

Metsjø kan leveres med boggiløft som ekstrautstyr til Ca Kr 7.000.

Metsjø er standard med krok og lyskontakt bak på hengeren, bremsuttak bak er ekstra. Men Biltilsynet er vel ikke særlig glad i to hengere?

 

Er det eventuelt andre hengere jeg burde sett på i denne klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får to rader med rundballer i Foss Eik hengeren uten og ta av karmene, vi har en Eurofarm 10 tonns henger, L 4,48, B 2,40, det vises litt på karmene att det er kjørt rundballer i den, bruker og ta dem av når det blir transportert baller, vanligvis så tar vi 6 stk i planet, av og til får vi plass till 8 stk.. Synes orkel sine karmer ser ut som dårlige blekkplater, kan nesten se igjenom dem. er nå min mening da, =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du deg en henger med stålkarmer, så kjøp deg også noen plater med vannfast finer og skru fast de på sidelemmene dine, Da holder de mye lenger, og om du skal kjøre en del masse, så sveis på vinkeljern på toppen av karmene så beholder de stivheten og det tåles da bedre om en passelig stein skulle falle ned!! Bare et lite tips til\; hold deg langt unna Junkkari!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye spennede og få tak i. Man har jo foss eik, agromet, lilleset, bailey, moi (kremen) og en som jeg kunne tenkt meg som heter \&quot\;richard western\&quot\; som forhandles av borg maskin i sarpsborg, grov henger med nedfellbare lemmer, for det er vel det du kunne tenkt deg? Har hatt dårlig erfaring med metamid dumper hengere her, men det er noen år siden, det var alt for lite med tverbjelker under planet også ble det ett gedigent overheng bak, fordi akslingene var satt for langt foran, mulig dette er forandret på nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt Baastrup, billig henger med meget bra kvalitet. Har 2 stk å er meget fornøyd. Men vil mene at Metsjø er noe bedre enn Orkel etter min erfaring med begge merker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kommer fra Danmark, og arbejder hos en stor entreprenør.Her køre vi med 7 stk. Baastrup entreprenørvogne, i størrelserne 12-21 tons.

Kan kun sige at du får et kvalitets produkt, som kan holde til at køre hård kørsel hver dag, har set en Orkel vogn, denne mener jeg er alt for klejn, metsjø kan jeg ike udtale mig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Jeg vil bare si at Foss Eik hengeren kan leveres med planmål etter ønske. Det koster rundt 5000 kr for bredde på 2,53m istedefor 2,4 m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Har ingen dårlige erfaringer med Orkel-hengere jeg, og å sammenligne de med Metsjö og Baastrup blir vel egentlig litt galt, de er jo helt andre typer hengere. Det går jo an å ta knekken på de fleste karmer av stål, bare man slipper noe tungt nok nedpå de :) Og en av Orkels store fordeler er jo understellet, er få som er så holdbare under planet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen men..Ingen her som har Orkelhenger som har hatt problem med urunde hjul da? (Diskutert i annen tråd) Har selv en T90 med \&quot\;Mitas\&quot\; dekk som hopper etter veien...Noen med samme erfaring, og hvordan kan en eventuelt få bukt med dette? Bortsett fra det er jeg godt fornøyd med hengeren...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Tror problemet med urunde hjul ligger i dekka. Har ikke erfaring med Mitas hengerhjul, men Mitas hjul på traktor er i alle fall dårlige saker. De mangler totalt sidestabilitet, hele skyssen vaier som siste gjest ut fra den lokale puben en lørdagskveld. Koster fort noen lapper, men kjøp dekk av kurant merke, og så blir nok hengeren \&quot\;frisk\&quot\; den...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det er vel ganske rett det jamos, men oftest er ikke valg av dekkmerke noe alternativ når man bestiller henger. Kan ofte velge forskjellige bredder, men ofte bare fra ett merke - om man ikke er spesielt \&quot\;vanskelig\&quot\; som kunde da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Kvalitet koster der og da, men sjeldent i lengden. Og så slipper man mye irritasjonen over dårlige dekk.

Men, man må jo så klart spesifisere for selger hvilke dekk (les. Michelin), man skal ha påmontert. Er mange penger å spare på fabrikkmontert vs ettermontert.

Nokian og Vredestein er vel også ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har begge typene hengere,både orkel og metsjø.

Det er to helt forskjellige hengere iogforseg.

Skal du kjøre mye i bratt eller bløtt tereng ville jeg valgt orkel,det på grunn av att du får mye mer vekt på hjula på traktoren.det samme gjelder om du skal frakt gravemaskin med hengern.Hjula på metsjøen er mye lenger framme og det vanskeliggjør mye av og på lasting av maskin.

Metsjøhengeren er veldig ballansert og fin og er behagelig etter veien.Men den beste allround hengeren er vel orkel etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Orkel henger, og den er alt annet enn fin og behagelig etter vegen...Den hopper som fy, og er rett og slett ubehagelig å kjøre uten last..Noen som har samme erfaring her? Mulig det er noe galt med min henger..Dette er en T90 -2006 mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Mitas dekk du har? Har også vurdert å skifte dekk på min, men mener i utgangspunktet dette er noe Orkel burde koste..Viss hengeren ikke fungerer med denne type hjul, bør de velge en annen dekkleverandør..Kikket på en spitter ny TT100 hos en forhandler, og den hadde også Mitas dekk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1
Når det gjeld hopping med tilhenger, er det hjula som er syndaren det er ofte dekka som ikkje er sentrert på felg det er ofte hjel i og tappe ut lufta og løyse dekka frå felg fylle luft på nytt og prøve og få dekke mest mogleg i senter på felg, det er lettare med 400 hjul på tt130 er det lett for hopping men med 505/17 er det mykje lettare gange.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1
Når det gjeld hopping med tilhenger, er det hjula som er syndaren det er ofte dekka som ikkje er sentrert på felg det er ofte hjel i og tappe ut lufta og løyse dekka frå felg fylle luft på nytt og prøve og få dekke mest mogleg i senter på felg, det er lettare med 400 hjul på tt130 er det lett for hopping men med 505/17 er det mykje lettare gange.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Henger som hopper løses enkelt ved og kjøpe 2stk.billige oljedempere på Biltema.Sveis to fester på hengerrammen og boggiarmen.Skru demperen fast i festene,og du har en rolig henger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...