Gå til innhold

Sauerase


Småbrukaren

Anbefalte innlegg

hei.

har begynt å se meg om etter andre saueraser enn nks da disse virker til å ha blitt avlet i feil retning etterhvert. Blir lett syke og mangler instinkter osv.

føler denne rasen krever for mye etterhvert.

Noen som har tips til tiltak eller nye raser?

gidder ikke enda en kranglete diskusjon om villsau vs nks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan altså nada om sau, utenom at de har fire bein, fire mager, ull, pinnekjøtt, fårikål og lammelår..

Spøk til side, det finnes sikkert noe midt imellom NKS og Villsau, hva slags raser blir brukt i f.eks. Irland, der er jo forholdene omlag sammenlignbare.
Det virker som det kreves mye arbeid i forbindelse med lamming, finnes det raser som klarer seg bedre selv??!

Men altså, hva ser du etter hos den perfekte sauen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKS er den rasen som produserer mest, og følgelig vil det også være den rasen der det er mest "slitasje" på produksjonsdyra, det henger i hop. Har drevet med NKS en del år nå, og har selv sett en stor forbedring i egen besetning. Spesielt etter jeg begynte å være mer kynisk med hva jeg avlet på, og hvilke sauer jeg velger å utrangere. Jeg er med i ringsystemet og har derfor mer "riktige" avlsindekser enn de utenfor, ettersom dyra mine har et nærmere slektskap med de dyra der en har størst datagrunnlag for å få sikre indekser.

Hos meg er utvalgskriteriene for påsett at mora er "vedlikeholdsfri" (lamming, sjukdom, beiteadferd) og at indeksen på lammet holder mål. Dette har gitt betydelig bedre morsauer på relativt få år, kontra det "systemet" jeg begynte med, der jeg gjerne satte på lavindeks dyr som jeg "likte" eller "hadde sansen for". I tillegg har jeg blitt betydelig mer kynisk i forhold til utrangering, med tanke på jur/speneproblematikk, generell sjukdom, beiteadferd i hovedsak. Sauer som jeg plages med ett år har generelt en dyster framtid. Lammetall er det mye snakk om, men det er relativt lett å styre med fôring opp mot og under parring (forutsatt at en kjenner fôrverdi på grovfôret og bruker kunnskapen aktivt). Det er jo også avlsmessig gjort mye med lammetall hos NKS.

Har nå rett under 100 lamminger, har ikke hatt døgnvakter i lamminga på 3 år, har veldig lite jurbetennelse/børbetennelse (3-4 tilfeller kanskje?), lite sommermastitt og generelt lite helseproblemer på dyra. Men noe blir det selvsagt, som nevnt er det en produktiv sau med en del slitasje på morsauene. NKS er forsåvidt også en veldig lite homogen rase (stor genetisk variasjon pga blanding av flere opprinnelige/syntetiske raser for få år tilbake) så innenfor NKS har en mulighet til å "skreddersy" egen besetning om en ønsker dette. Men da må en ha et aktivt forhold til avl og gå litt bort fra det jeg drev med for en del år tilbake (av typen: "fin sau", "snill sau", sau jeg har trua på" osv)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...