Gå til innhold

JF- 850 /855 - Brukererfaring


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har erfaring med disse og kan si noe om kapasitet, jeg tenker da på hastighet vs slåttebredde (hvor mye kan man rake sammen, evt slå kun i streng). Jeg har til opplysing 3,07 cm slåmaskin.

 

Etter å ha følgt litt med her, regner jeg det som nødvendig å påpeke jeg ønsker brukererfaringer om dette , ikke pjatt om andre høstelinjer som måtte være bedre /raskere osv osv.. fint om noen har noe her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Noen som har erfaring med disse og kan si noe om kapasitet, jeg tenker da på hastighet vs slåttebredde (hvor mye kan man rake sammen, evt slå kun i streng). Jeg har til opplysing 3,07 cm slåmaskin.

 

Etter å ha følgt litt med her, regner jeg det som nødvendig å påpeke jeg ønsker brukererfaringer om dette , ikke pjatt om andre høstelinjer som måtte være bedre /raskere osv osv.. fint om noen har noe her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Punkt nr. 1 må jeg få sagt fortest mulig i alle fall - ikke rak for denne snitteren, det blir bare krøll. Har prøvd det, aldri igjen...

 

Har kjørt den både etter 2,4 og 3-meters slåmaskin, og den trivs i grunnen best med den minste. Antar vi har ganske lik maskin etter arbeidsbredda på maskina di (Pöttinger?), og sjøl med ekstra skårskjermer var det på hengende håret at det gikk inn i snitteren. Problemet er hvis det bygger seg opp litt dotter i kanten på pick-upen som plutselig blir dratt inn, da blir det fort stopp, så man må i alle fall kjøre pinlig nøyaktig.

 

Kapasitet varierer jo med hvordan graset blir håndtert videre, transportlengde og alt det der. Men erfaringsmessig er det vanskelig å få gjennom så veldig mye mer enn 70 mål på en god dag. For oss så virker det som snitteren ikke har alt for godt av å gå kontinuerlig, det ble betydelig mer krøll etter plansilo og kontinuerlig kjøring enn når det var litt venting pga fylling i tårnsilo.

 

Det er hovedsaklig clutchen og den lille kraftoverføringsakslingen inn på snitterotoren som har fått juling, byttes etter tre slåtter...

 

Jeg veit egentlig ikke om jeg skal anbefale den eller ikke - du får gjøre deg opp ei mening sjøl, men jeg heller nok mot slepesnitter (så en fin JF 1050 på finn i helga) eller helst ei snittevogn. Men alt i alt kommer det jo litt an på andre faktorer enn hva maskina spiser om dagen og, til det veit jeg litt for lite om bruken og forutsetningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Stemmer ja, Pøttinger 307! Har idag lessevogn som brukes til å legge i tårnsilo med fylltømmer + ca 250-300 baller i året. Ønsker å gå over til ei høstelinje, og vurderer å bytte ut lessevogna(dårlig stand) med en finsnitter og benytte den sammens med hengere jeg allerede har som kan settes karmer på. I tilleg vil jeg da leie noe lite rundballing ifbm. oppstart inneforing. Eier nå eget utstyr til dette, sammens med andre. Rundballing er greit for min del om sommeren, men jeg liker ikke å ta de igjen på vinteren, og vil derfor legge i tårnsilo + utendørs plansilo (gruset platting over duk). Det er i allefall ideen.

 

Jeg ønsker helst en 900/955/1055 men er redd de blir for vanskelig å håndtere på de jordlappene som er små, og noen bakker jeg har (saksing?) Kan selvølgelig kjøre paralell, men håpte å slippe unna med to traktorer ved fylling i tårnsilo, samt en tredje ved legging i utesilo.

 

Hva vil du si om vedlikeholdet på snitteren, er det arbeidskrevende og komplisert? Hvordan er holdbarheten på avstrykere og plukkefingrer? Har vært plaget med dette på lessevogn pga syreangrep og at jeg tidligere stubbet for lavt, og dermet fikk de for mye kjør..

 

Hva er ditt sytem og brukes det fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har 850. Graset legges i tårnsilo med fylltømmer.

Det er oftest fylltømmeren som er flaskehalsen, så snitteren har god nok kapasitet. selv med bare 70hk traktor.

AK tar seg godt betalt for deler, men nå er det vel jf selv som skal selge delene(?).

Lager i pickup bruker å ryke. Ikke kjøp brukt maskin uten å få prutet ned prisen tilsvarende pickup-overhaling.

Maskinen er ikke vanskeilg å mekke på. Omtrent som Lego.

Kjøp en ELHO master 220 strengvender , så blir graset du skal snitte mye tørrere uten at du lager en stygg og stor skår.

Det hjelper veldig på kapasiteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

ravi: Bruker du ekstra traktor å kjøre i mellom med vogn eller henger da? Hvordan er du fornøyd med forkvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

me har ein 850. erfaringa mi er vel at ein ikkje klarar å ytnytte kapasiteten ved fylling i tårnsilo, kort køyring, med bruk av ein traktor til mellomkøyring. enorm kapasitet, sjølv om me brukar ein 5100R til å dra den med. opplevast ikkje noko tyngre å køyre med enn vår jf 1450. men på små stykker blir det fort mykje snuing, og då merka ein at det ikkje er ein vanleg forhaustar, spesielt vis ein må skifte køyreretning og vinkel slik at ein må rygge. kan opplevast litt \&quot\;seig\&quot\; å snu. utan at eg veit da, vil eg tru at det er vel so snøtt med ein slepesnittar? vi har ikje hatt noko problemer med den so langt, men har og berre brukt den i 3 sesongar når været har tilatt det. denne snittaren kan og brukast til paralellkøyring. eit minus, meinar eg, er at det er voldosomt tidkrevjande å reingjere den skikkeleg. men slikk er det nok med alt so har pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gløymte eg: når det gjeld fòrkvaliteten er den kjempemessig, skal og nemnast at me brukar syre. me har ikkje fylltømmar, me brukar ein grabb med grabb(6-klør) ved uttak. for å i det heile få foret oppigjen av siloane, har me teke ut halvparten av knivane. det gir ei kuttelengde av eks. vis timotei på ca 4 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Midtun.

Slip knivene ofte. Still rotoren slik at du har 0,5mm klaring til motstålet. Da kutter maskinen best, og du bruker mindre diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt fc-850 i 12 år og har min andre nå. Dette er ei god maskin hvis du steller den godt, smører kjeder og lager flere ganger om dagen. Eksaktsnitter er ingen forhøster og krever et helt annet vedlikehold. Min erfaring er at kapasiteten er svært stor med stor traktor foran og streng etter 3-meters slåmaskin. Farten du klarer å kjøre med og størrelsen på traktoren avgjør. Svakheter med fc-850 er pick-upen, hvor lagrene har en tendens å gå etter noen sesonger. Overhalingen vil fort koste 15-20.000 kr. ved verksted. Ellers er min erfaring at for liten traktor foran snitteren gir større turtallsvariasjoner og pulsering på lager og kjeder under kjøring, noe som fører til flere lager- og kjedeskift. Kjører nå med en traktor på 110 hk med få problemer. Det beste med snitter er likevel forkvaliteten, og det er jo den som tross alt gir penger i pungen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chrisalm_1

Hei!

Vi har en JF FCT 900, samme innmating og antall kniver, men slepemontert og bredere pickup. Den går nå på 7.sesongen, høster ca 1500 daa årlig, og har ikke hatt noen problemer å snakke om. Kjedene strekker seg litt, og smøring er svæært viktig. Kapasiteten er det ikke noe å si noe på. Vi breisprer, og raker i streng, 7 meters rive. Men det er viktig at tørrstoffprosenten på graset ikke er for lav, og heller ikke for høy. 30 - 35% er passe. Vi kjører inn 200-250 daa pr. dag, noe som passer greit med pakkinga i plansiloen. Blir det mer, er det fort gjort å gjøre en for dårlig jobb med hjullasteren... I og med at pickupen er smalere på den trepktsmonterte, kan det lønne seg å kjøre rett i skåren på tremeters slåmaskin, vil jeg tro.

 

Det er iallefall en rå maskin, så lenge du vedlikeholder den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikkje anbefale å bruke den me kasse, uten at eg sjølv har prøvd det. mi erfaring er at den er tung å snu på små stykker, i tilegg til at den er ein god del tyngre i seg sjølv enn ein vanleg forhaustar. vis det ikkje er so mykje uansett, ville eg satsa på å slege det med vanleg forhaustar. me har noko me ikkje sler me den heller, og å blande forhaustarmassar og finsnittarmassar i siloen har ikkje ve opplevd som noko problem i det heile. å ha forhaustar i tilegg til finsnittaren er uansett lurt trur eg, sidan to trinns hausting krev sikre vermeldingar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei. Har en 850 som har gått en 4 år nå. Grei maskin, men sliter litt med kapasiteten. Knotete å koble av og på med mye slanger og ledninger i tillegg. Vanskelig å komme over 50-70daa pr dag om det er en normal gras mengde, dette pga begrensninger i innmatinga- slår ut på clutchen (som slites fort om en ikke er kjapp til å skru av). 855 har vel en 1,8m pick up så den er vel litt bedre å treffe skåren med. Må ofte finsikte for å få med seg alt med 1,6m, spesielt når en raker (men det sparer enormt med tid når det er lite gras). Kjører med en 120HK traktor og det er helt greit når en passer vedlikeholdet. Har en mulighet så vil jeg anbefalle en slept utgave pga. mindre kobling, større kapasitet, stødig i bakker og mer solid. Har kjørt på små jorder m en en slep og det går greit så lenge det ikke er lange, tynne tarmer, trenger vel en ca 15-20 m bredde for å snu. Har lagt plansilo med 850, men det går sent. Til våre 600daa pr slått ville jeg absolutt IKKE anbefalle 850/855 pga for liten kapasitet når en skal legge i plansilo, men det går greit nok i transportøren til tårnsiloen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Legg til ein lenk her der eg har filma min nabo som haustar med ein jf 855, det var bra mykje gras på og det er raka saman to strenger etter ei 2,8 m slåmaskin. Graset er fortørka 4-5 timar. Ein ser også her at det er mogeleg å bruka desse sidemonterte snittarane i bratt lende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym
vurderer snitter. JF- 855. har ein del kupert, og til tider bratt terreng som skal haustes. kjører nh-6040. Vil denne traktoren kjøre snitteren i senk? ( for sterk?) ser det står maks 120 hk i brosjyren, men dumt fordi det er bra med litt stor og sterk traktor , i bratta, og med tung henger.... synspunkt på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...