Gå til innhold

Hydraulisk bremseventil Valtra A95?


Jossi

Anbefalte innlegg

Koblinga befinner seg bak på traktoren, naturlig nok, trolig ganske høyt. Ser på et bilde at en A95 har den helt på toppen, like under tilhengerkontakten. Den ser ut som en stor utgave av ei hokobling på vanlig hydraulikkslange, ca 1,5-2 cm i diameter. Den er koblet til et oljerør, men det er ikke bestandig enkelt å se Hvis den aldri hart vært i bruk står det ei propp over den, vanligivs svart eller grønn, slik at den kan være vanskelig å finne. Dette er ekstrautstyr, så hvis det ikke ble montert fra fabrikken må det gjøres en jobb, veit ikke om det er mulig.

En annen ting er om det er tilrådelig å dra veldig store lass med en A95. Joda, traktoren er sterk som en bjørn, men den er litt lett. Det er ypperlig i skog og på jordet, men det hjelper med litt tyngde for å holde igjen tung henger, selv med aldri så mye hengerbremser. Hvis det er snakk om dumperhenger med nyttelast noe særlig over 5 tonn bør man kanskje være litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar; 5 tonn? Nyttelast?

Det var da voldsomt deffensivt. Jeg har en NH i tilsvarende størrelse og kjører da helt fint 8-9 tonn inn på låven. Hadde det vært lov, hadde jeg kjørt på mølla med det og, uten  å tenke meg om. Gitt at hengerbremsen virker selvfølgelig. Går fort med litt bremser på traktoren, når hengeren ikke har noen..

En 8t dumperhenger vil være ideell til den traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar

vis du ikke har hengerkobling kan du dra til nermeste slangeverksted efks: hydroscan og tess og få overgang frå vanleg hydraulikk kobling over til hengerkobling. og då bruker du hydraulikkspa til og bremse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å bruke tipputake slik Steinar skriv.

Men då bør/ må ein ha ein trykkbegrenser (eller kva fint det heiter) som begrenser trykke som går til bremsene, denne er stillbar og har returslange som slipper overflødig olje  tilbake til traktoen.

Tipputake har høgare trykk enn kva bremsene ofte tåler. Er du uheldig kan du sprenge bremsesylinderen på hengeren.

Trur bremsene skal ha rundt 75 bar men tipputake ofte gir mellom 150-200 bar, uten at eg er heilt sikker på verdiene, rett dei som veit betre.

Hadde ein slik på tømmerhengeren på gamletraktoen og det funka bra, men tilhengerbrems via bremsepedalen er sjølvsagt betre og sikkare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...