Gå til innhold

Tørking av rundstokk for bruk som reisverk i gammel låve


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en gaaamel låve med reisverk i rundstokker i gran, der en side er hugget rett med øks/bile. Må bytte noen av disse og vil gjøre det på samme måte, altså rundstokk av gran med en rett side. Mitt spørsmål: Er det greit å felle trærne nå, avbarke og hugge til den rette siden eller må tømmeret tørke før jeg hugger det til?

Min tanke var at disse stokkene som kun hugges rette på en side ikke vil vri seg noe særlig - har noen meniger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være skråsikker, men jeg tror nok stokken vil vri seg uansett. Så dersom du hugger flatsiden nå vil flaten bli skakk når stokken tørker. Men rått tømmer er bedre å hugge i, så kanskje det er like greit å justere flaten når den skal brukes. Fjellgrav vrir seg forøvrigt mere enn lavlandsgran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsdyret

Hei!
Det er risiko for at den vrir seg når du høgg eine sida, då blir kreftene i stokken ulike og den dreg seg til. Kjem litt ann på stokken også.

Men korrekt framgangsmåte ville kanskje vere å felle eit par tre, la dei tørke, og hogge til det beste eksemplaret etter tørking.

Ellers appluderar eg viljen til å gjere det på gamle måten, og ikkje besudle gamle historiske byggverk med justert 2x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...