Gå til innhold

Stygg John Deere


Zebulon

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hvorfor alle de store John Deere'ene ser ut som de er i ferd med å snuble og gå på trynet?

Gjelder spesielt 8000-serien, dette må være den styggeste stortraktoren som er designet (men tendensen er jo synlig til og med på 6000-serien) - kaller bare disse subbus eller subbetuss :(

Hvorfor flytter ikke John Deere begge akslingene en (halv)meter frem og løfter fronten med en liten halvmeter så hadde de jo sett fantastiske ut?

Hjelper lite med de fineste fargene når grunndesignet er feil....til og med Valtra T har jo nå fått hjulene ut i hjørnene der de skal være !

 

Mvh

Irritert JD-fan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir resultatet når man skal legge til alle komponenter som kreves i forbindelse med nye utslippskrav uten og endre den gamle oppbyggingen av motor og andre deler. Da må man bygge i lengde og høyde. Traktoren hadde helt sikkert sett bedre ut om panseret hadde vert hevet,men det hadde gått kraftig ut over sikten framover. Forakselen må nok være der den er p.g.a vektfordeling,da det er veldig lite vekt i komponentene som ligger  foran forakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du vil flytte hytta en halvmeter bak i forhold til bakaksel? Jeg ser ikke en eneste teknisk eller funksjonell fordel med det. Da sitter man over trekkrok og hydraulikk. Flytter du foraksel frem så forstyrrer du en rekke forhold, vektfordeling øker mot bakaksel, svingradius øker vesentlig osv. De gamle Valtraene hadde nok noen fordeler i så måte. Den eneste fordelen måtte jo være vektfordeling ved bruk av frontlaster. Men hvem er det som baserer seg på frontlaster på en slikt stort trekkdyr bygd primært for tung henger eller sleperedskaper få her i landet kan nyttiggjøre.

Tenker at det er mer tekniske enn estetiske årsaker til at traktorene ser ut som de gjør. Dette er jo arbeidshester, ikke utstillingsobjekter på show. Hvis du mener du gjør det bedre enn JD så har du jo pekt ut en mulig karriere... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er først og fremst estetikk, ja. Viss det tekniske står ganske likt, som det ofte vil kunne gjøre, er det også viktig. En velproporsjonert traktor er en estetisk nytelse, en tesla har ingenting å stille opp med i forhold!

Svingradius vil ikke endre seg viss begge akslinger flyttes. Kanskje hytta burde forlenges så kan sitteposisjonen være uendret. Frontlaster er viktig for 6R men den er jo ikke like grotesk feildesignet som 8R, så mindre utslag. Uansett, så lenge både Valtra, Fendt, MF, NH, etc, så vel som eldre JD, klarer dette på en bedre måte så er det klart at dette er et aktivt designvalg gjort av JD. Og det skjedde når 50-serien utgikk.

Det finst en sjefsdesigner hos JD som bør førtidspensjoneres. Og ja, eg er klar for jobben når tilbudet kommer.. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...