Gå til innhold

Rundballepressing


gil_1

Anbefalte innlegg

Er nybegynner på pressing, kjøpte en ny Welger 202, men synest ikke ballene blir harde nok når alarmen går, selv om den er innstilt på max. Er det vanlig å fortsette pressingen en tid etter varslet, og hva er det som ryker først på pressa. (Kjører med en 80hk)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør helt til traktorn går ned på turtall, jeg gjør det med 130 hk valtra, med Orkel 1260 agronic. Det som skjer med valtraen hvis jeg kjører for lenge er att den kveles, eller akslingen til pressa smeller i \&quot\;fri\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Høres ikke helt bra ut å kjøre til akslingen smeller :-) Vet ikke hvordan det er på 202en, men jeg har en gammel rp12s som er så manuell som det går an (koblet vekk det elektriske..) med snor og greier. :-)

 

Jeg merker godt på traktoren når det begynner å bli på tide å dumpe ballen, blir tyngre å dra rundt som SJ sier og da dumper jeg ballen etter å ha latt den gå et minutt eller to ekstra uten mer påfyll. Kjører man på med ennå mer, risikerer man vel i tillegg til å slite på k-aksling og traktorens kraftuttak, også å forkorte levetida til lagrene i pressa også, samt kjeder og tannhjul som må ta belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Slakk av på framdriftshastigheten på slutten av ballen, og la graset få tid til å komprimeres, så får du knallharde baller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...