Gå til innhold

Problem med vending på Kvernland vendeplog


marius86

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt en godt brukt Kvernland 3x14 vendeplog, kropp 8, vendehode 120, og når jeg skal vende rundt plogen så går det greit i starten helt til plogen blir tatt av sin egen tyngde og da blir den hengende og slenge litt helt til vendesylinderen "tar" den igjen og da blir det et par kraftige rykk før den kommer seg i posisjon igjen. Er litt slitsomt da jeg må være meget følsom med hydraulikken og derfor bør traktoren stå i ro under vending. Er det noen som har en teori om hva son kan være årsåken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jallapackzz

Må være lekkasje inni sylinderen eller et eller annet som gjør at den ikke får den kraften den trenger. Vendingen skal i utgangspunktet være lett men er det noe som holder igjen blir det fort tungt. Har du sjekket at det ikke er noe feil men selve vendehodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K 120

Haddde lignende tilfelle der det låg ein liten gummi-bit i nippelen som står mellom vende-sylinder og slange, som blokkerte for oljestrømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen hydraulikkekspert på noen måte, men jeg ser at min vendeplog også oppfører seg på samme måte om jeg er litt for hard på labben med spaken (i en Valtra), det er vel flytfunksjonen som kobles inn når en kjører spaken for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...