Gå til innhold

Triangel på Steinsvans, sveise eller bolte?


SS

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er som overskrifta sier.....

Har fått tak i en 2m kverneland steinsvans som eg skal ha triangel på. Hadde i utgangspunkt tenkt å kjøpe ferdig tilpassa triangel å bolte på, men har blitt anbefalt å vurdere å sveise fast, hovedsaklig pga pris....

 

Hva har folket rundt i landet gjordt?

Er ingen mestersveiser selv akkuratt men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg er flink til å sveise, jeg liker å sveise og jeg har godt sveiseutstyr. Jeg anbefaler sveising både på grunn av prisen og at det blir kraftigere. Vil tro at totalprisen blir lavere selv om du leier inn en som sveiser for deg, og det blir kraftigere som en bonus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tilsvarede fra Felleskjøpet for to år siden. Da kom det med ferdig sveiset triangel fra fabrikk. Solid og greit. Det som var problemet var a tdet var sveiset såpass høyt oppe på svansen at den ikke tok nedpå når jeg kjørte med den bak.  Det ble forklart med at de fleste kun bruker det i frontlaster. Men FK var veldig behjelpelige og sveiste det på nytt.  Sjøl om svansen hovedsaklig er å bruke i laster foran, så er det greit å kunne ha den bak av og til.

Hvis du skal bolte fast, så finnes det jo spesialtilpassa triangel til steinsvans. De er med låsing oppe som løses ut med snor,  slik at festene i bunn fungerer som hengsler og du kan derfor tømme svansen om du ikke bruker laster, men fester bak i trepunkten. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kun ha den bak, da eg ikkje har frontlaster..... er litt derfor eg lurer på om tippe-funksjonen kan være kjekk å ha..... eller om eg bare bruker toppstaget å kjører ut. (Traktoren er NH tl90) 

 

Svansen er sikkert 20-30 år gammel, men lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun ha den bakså vil jeg sterkt anbefale tippfunksjon på triangelet. Det er nesten uråd å få tippe skikkelig kun med fastsveiset triangel, sjøl med langt duplostag. Problemet med nye svanser er at det ikke er lagt opp til å feste slike tippe-triangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Forhandler

Anbefaler heller å bruke de mindre forhandlerne av Grene, EIK og spessielt AK er mye dyrere på Grene sine varer. Kjører ikke listepris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...