Gå til innhold

Leve av innkjøpte okser


Jamesbonden

Anbefalte innlegg

Ser det opereres med dekningsbidrag pr okse/år (i praksis: Pr "fjøsplass") på rundt 6000,- i snitt. Best ved lav slaktealder, dårligst ved høy slaktealder. Det er dette som skal betale de faste kostnadene (bygninger, forsikring, strøm, lønn til stakkaren som flir skiten unna rævhølet på oksene for å sitere Oluf).  Men dette er åpenbart gjennomsnittstall, og det er garantert mulig å klare lavere dekningsbidrag og høyere....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Og kanskje det aller viktigste - å hele tiden få tak i kalv. Jeg leverer en del oksekalver som jeg ikke har plass til å fôre selv, og livdyrformildlerene kommer nærmest løpende for å få omsatt dem. Altfor lite kalv i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer litt på om det er nåken her so faktisk kun lever av det, ikkje berre reknestykke. Eg har sjølv nettopp starta opp med det, har ca 50 oksar, har plass til 10- 15 til,om eg "stablar" litt. Har god fjøs og utstyr frå tidlegare melkeproduksjon å go tilgang til kalv. Har ikkje tenkt å utvide med meir en eg har bygningar til i dag, so derfor eg lurer på kor mange en treng for å leve av det. Eg har anna inntekt no, men håpet er no at det skal betale seg sjølv. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mine kalvar blir seld til ein på Toten. Han lever kun av å fôre oksar til slakt, og leverer omlag 800 slakt i året. Trur det er arbeid til meir enn ein mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever av innkjøpte okser samt er i år 3 med oppbygging av ammekubesetning. Slakter ca 200 dyr i året, de fleste er innkjøpt. Da bør du ha relativt billig husplass, ikke så altfor mange millioner i gjeld og ikke ha lyst på ny Fendt hvis du skal leve av drifta. Det er realiteten. Innkjøp av kalv og kraftfor stikker av med mye penger, så en må være flink med det som blir igjen. Å bygge nytt kostbart fjøs fra bunnen av for framforing av okser er for dem som satser laaangt fram i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...