Jamesbonden Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Lurte på om det er nåken her som lever av innkjøpte oksar, ikkje ammedyr, kun kjøpte kalvar, å kor mange treng en då for å ha ei ok inntekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Ser det opereres med dekningsbidrag pr okse/år (i praksis: Pr "fjøsplass") på rundt 6000,- i snitt. Best ved lav slaktealder, dårligst ved høy slaktealder. Det er dette som skal betale de faste kostnadene (bygninger, forsikring, strøm, lønn til stakkaren som flir skiten unna rævhølet på oksene for å sitere Oluf). Men dette er åpenbart gjennomsnittstall, og det er garantert mulig å klare lavere dekningsbidrag og høyere.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Og kanskje det aller viktigste - å hele tiden få tak i kalv. Jeg leverer en del oksekalver som jeg ikke har plass til å fôre selv, og livdyrformildlerene kommer nærmest løpende for å få omsatt dem. Altfor lite kalv i markedet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamesbonden Posted April 21, 2017 Author Share Posted April 21, 2017 Eg lurer litt på om det er nåken her so faktisk kun lever av det, ikkje berre reknestykke. Eg har sjølv nettopp starta opp med det, har ca 50 oksar, har plass til 10- 15 til,om eg "stablar" litt. Har god fjøs og utstyr frå tidlegare melkeproduksjon å go tilgang til kalv. Har ikkje tenkt å utvide med meir en eg har bygningar til i dag, so derfor eg lurer på kor mange en treng for å leve av det. Eg har anna inntekt no, men håpet er no at det skal betale seg sjølv. Erfaringer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 25, 2017 Share Posted April 25, 2017 Mine kalvar blir seld til ein på Toten. Han lever kun av å fôre oksar til slakt, og leverer omlag 800 slakt i året. Trur det er arbeid til meir enn ein mann... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MX135 Posted April 26, 2017 Share Posted April 26, 2017 Lever av innkjøpte okser samt er i år 3 med oppbygging av ammekubesetning. Slakter ca 200 dyr i året, de fleste er innkjøpt. Da bør du ha relativt billig husplass, ikke så altfor mange millioner i gjeld og ikke ha lyst på ny Fendt hvis du skal leve av drifta. Det er realiteten. Innkjøp av kalv og kraftfor stikker av med mye penger, så en må være flink med det som blir igjen. Å bygge nytt kostbart fjøs fra bunnen av for framforing av okser er for dem som satser laaangt fram i tida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.